Norsk elbilforening kritisk til forsikringsselskapenes skadestatistikk

Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening blir skeptisk når forsikringsbransjen hevder at elbiler krasjer oftere enn andre biler. Foto: Norsk elbilforening

Norsk elbilforening mener forsikringsselskapene prøver å skape en aksept for å øke forsikringspremien til elbiler når de hevder at denne biltypen krasjer oftere enn andre.

Annonse:


I går skrev Pengenytt at elbiler krasjer langt oftere enn andre biler.

For ifølge skadestatistikk fra forsikringsselskapet Fremtind, som eies av Sparebank 1 og DNB, meldte 34 prosent av elbileierne inn skade på bilen sin i 2018.

Kun 24 prosent av eierne av fossildrevne biler gjorde det samme.

En analyse fra Gjensidige i 2018 viser dessuten at elbiler var involvert i 20 prosent flere ulykker med personskader enn nye dieselbiler.

I tillegg var de materielle skadene 50 prosent høyere med elbiler, viser analysen.

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

– Ønsker å skape en aksept for å pumpe opp premiene til enkeltgrupper

Dette får Norsk elbilforening til å stille spørsmål om agendaen til forsikringsbransjen.

– Vi registrerer at forsikringsselskapene fra tid til annen går ut med utspill av samme type som Fremtinds, skriver seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening i en epost til Pengenytt.

Han skriver videre at de typisk mangler vesentlige detaljer, som for eksempel skyldspørsmål.

– Har man tatt høyde for hvilken av partene som forårsaket uhellet eller ulykken som inngår i statistikken, spør han, før han selv svarer på spørsmålet:

– I utgangspunktet virker tendensen i slike saker å være at forsikringsselskapene ønsker å skape en aksept for å pumpe opp premiene til enkeltgrupper.

– Det virker både enkelt og tidsriktig å hevde at elbilene står for 1/3 av skadene, og at Tesla er bilmerket med høyest skadefrekvens, men vi vil henstille både våre medlemmer og øvrige elbilister om å følge nøye med på forsikringspremien – og bytte selskap dersom økninger oppleves urimelige.

Les også: Dette er «bensinkortene» som gir deg størst rabatt

Fremtind: – Kun objektive fakta

Kommunikasjonssjef i Fremtind, Simen B. Rudi. Foto: Fremtind

– Skadetallene vi har brukt i denne saken gjelder alle type bilskader, mer presist skadefrekvensen, på bensinbil, dieselbil, hybrid og elbil. Vi har ikke tatt høyde for skyld eller den foranliggende skadeårsaken, og det blir således likt for de med fossile biler. Trenden er gjennomgående og tallene er ganske tydelige. Gjensidige bekrefter også dette forholdet, svarer Simen B. Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind, på kritikken.

– Spørsmålet Norsk elbilforening stiller om skyld er interessant, men selv om vi ikke har fakta på dette så er det ingenting som tyder på de med fossile biler, eller de med elbiler for den saks skyld, har mer eller mindre skyld i ulykker enn motparten, sier han videre, og legger til:

– Vi synes tallene for elbiler er så interessante at vi ønsker å forstå mer av dynamikken knyttet til disse bilene. Når vi nå utvikler neste versjon av smart bilforsikring prioriterer vi elbiler, som en naturlig tilnærming til utviklingen i mobilitetsmarkedet, og for å få bedre innsikt i bruksmønster og kjøreatferd.

Når det gjelder påstanden at forsikringsselskapene ønsker å skape aksept for å pumpe opp premiene til enkeltgrupper, svarer Rudi følgende:

– Vi har, som forsikringsselskap, alltid vært interessert i skadestatistikk. Når vi presenterer våre tall, er det ganske enkelt objektive fakta som presenteres. Fremtind er opptatt av trafikksikkerhet, og et mål med slike presseoppslag er gjøre folk oppmerksom på hva som skaper risiko i trafikken, som kan bidra til å få ulykkestallene ned. Det er bra for alle parter, også samfunnet.

Les også: Skattekalender for 2019: Her er alle de viktigste datoene

Mange faktorer som avgjør forsikringspremien

Rudi opplyser at Fremtind er opptatt av å motivere bilistene til trygg kjøring med flyt, og at selskapet prøver å gjøre det med smart bilforsikring.

Han hevder at denne forsikringen belønner de som kjører pent og får høy kjørescore, men ikke straffer de som får lav kjørescore.

– Det er mange faktorer som spiller inn på pris på bilforsikring. Generelt er det slik at flere skader fører til høyere forsikringspris, da forsikring er et spleiselag. I tillegg gjør stadig mer avansert teknologi i bilene selv de minste og tilsynelatende enkle bildelene dyrere å reparere eller erstatte, enn det vi erfarte for bare noen få år siden, forteller han.

– Samtidig vil innsikt og atferdsdata om hvordan en kjører gjøre det mulig til å sette mer presis risiko, eller plassere bilistene i mer rett risikogruppe om du vil – noe vi prøver å gjøre med smart bilforsikring, sier Rudi videre, før han avslutter:

– Vi synes for øvrig at det er bra hvis kundene våre følger med på prisen på forsikringene, og ikke minst også hva forsikringene dekker.

Les også: Fra i år gjelder nye regler for EU-kontroll

Norsk elbilforening med to oppfordringer

Ifølge Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening skal Fremtind ha kreditt for å være mer presise enn enkelte andre selskaper som har ytret seg tilsvarende i senere tid.

Det etterlatte inntrykket hans er likevel at selskapene ønsker å snakke opp premiene.

Frydenlund har derfor to oppfordringer å komme med, og det er at bilister må være våkne i trafikken og å følge med på forsikringsselskapenes prissetting – og bytte selskap ved urimelige utslag. 

– Vi vil råde bilister flest til å være oppmerksomme i trafikken, og særlig i tiden etter de har byttet til elektrisk bil, enten det er en ren elbil eller en ladbar hybrid. Det faktum at de har elmotor gjør at bilene jevnt over akselererer raskt, særlig fra 0-50 km/t, og da er det lurt å porsjonere ut kreftene. På vinterføre er det ekstra grunn til å følge med, til tross for at bilene jevnt over har gode elektroniske stabiliseringssystemer, skriver han i eposten.

– Selv om moderne hel- eller helelektriske biler er sikre, og inneholder mye aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, må det ikke få gi falsk trygghet som gjør at man tillater seg å bli lat og uoppmerksom bak rattet, fortsetter Frydenlund.

– Ikke minst er det viktig ikke å la seg friste til å knotte på bilenes berøringsskjermer eller håndholdte enheter. Sistnevnte er som kjent forbudt, og vi vet at distraherte sjåfører fort kan havne i både uhell og ulykker. Det er mager trøst at man postet et praktfullt bilde på Instagram når uhellet eller ulykken er et faktum, avslutter seniorrådgiveren.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nå blir førerkortet digitalt

34.000 kjøretøy mangler lovpålagt forsikring

Forbrukertilsynet: Leasingselskaper bryter loven

Dette er de vanligste årsakene til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen

Vegdirektoratet forventer en økning i bompengeinntektene på 25 prosent fra 2017 til 2019

Så mye feil viser speedometeret på nye biler