På nyåret kommer nye regler for EU-kontroll

I februar kommer det nye regler for EU kontroll. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Frem til nå har siste siffer i registreringsnummeret vært avgjørende for når du skulle på EU-kontroll. Fra februar neste år blir dette endret, i tillegg til at du gis noe større fleksibilitet.

Annonse:


Hvert år gjennomføres det over to millioner EU-kontroller i Norge, hvor omtrent en tredel av disse er etterkontroller, ifølge Statens vegvesen.

Fra februar neste år iverksettes en ny ordning som vil fases inn etter hvert som kjøretøyene er til kontroll.

– Tidligere var det slik at siste siffer i registreringsnummeret var styrende for når bilen skulle inn til kontroll. Etter 8. februar 2019 er det dato for førstegangsregistrering som danner utgangspunktet for fristen, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen i en melding.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år.

Kjøretøy over 7500 kg skal inn hvert år.

Les også: Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Dette er fristen for ditt kjøretøy

Kjøper du et helt nytt kjøretøy etter 8. februar, vil derfor kontrollfristen for første EU-kontroll være fire år etter datoen for førstegangsregistrering (ett år for tunge kjøretøy).

Deretter vil fristen bestemmes ut fra når du sist gjennomførte EU-kontroll. Ved etterkontroll bestemmes den nye fristen ut fra dato for den fullstendige kontrollen.

For deg som eier et kjøretøy før 8. februar 2019, har du allerede fått en kontrollfrist. Denne fristen beholder du slik den er i dag.

Deretter fases kjøretøyet ditt inn i det nye regelverket, hvor kontrollfristen bestemmes ut fra når du sist gjennomførte EU-kontroll.

Fristen for ditt kjøretøy finner du dessuten på nettsidene til Statens vegvesen, i mobil-appen «Bil og henger» og på kontrollseddelen du fikk utlevert ved forrige kontroll.

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Større fleksibilitet, men fristen er endelig

– Kjøretøyeeiere får også større fleksibilitet ved at de kan gjennomføre kontrollen når det passer for dem, sier Harsem.

Det vil altså være opp til deg når du ønsker å gjennomføre EU-kontrollen, så lenge kjøretøyet er godkjent innen kontrollfristen.

Fleksibiliteten gjør at du kan gjennomføre kontrollen på sommeren, selv om kontrollfristen er på vinteren. Dette gjør det for eksempel enklere hvis du eier et kjøretøy som kun brukes om sommeren.

Selv om du kan gjennomføre kontrollen når du vil, får du aldri mer enn to måneder på å utbedre eventuelle feil.

Det som er viktig å merke seg er at kontrollfristen nå blir endelig, og du risikerer avskilting om denne ikke blir overholdt.

Les også: Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Beregn god tid

Derfor er det viktig at du beregner nok tid til før fristen i tilfelle kjøretøyet ikke blir godkjent.

– Det er lurt å sjekke når du har kontrollfrist, slik at du er godt forberedt og setter av nok tid til eventuelle reparasjoner og etterkontroll, oppfordrer Harsem.

Til nå har Statens vegvesen sendt ut purrebrev etter at kontrollfristen har utløpt.

Det har ført til at mottakerne av disse brevene har fått en ny frist å forholde seg til. Dette blir det altså slutt på.

Heretter vil Vegvesenet sende et påminnelsesbrev to måneder før den endelige kontrollfristen, og de første sendes ut allerede nå i uke 49.

Les også: Dette er de vanligste årsakene til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen

Prisen vil øke

De nye reglene stiller også krav om en egen opplæring og personlig godkjenning av kontrollører og tekniske ledere som utfører EU-kontrollen.

I tillegg til økt kompetanse-krav, vil kontrollene også ta lenger tid å gjennomføre.

Dette fordi mange kontrollpunkter har blitt splittet opp og det er flere detaljer som skal fylles ut på kontrollseddelen.

– Du som bileier kommer ikke til å merke mye til de nye reglene, bortsett fra at kontrollen tar litt lengre tid og prisen på kontrollen kommer til å øke, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, til egne nettsider.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet i 2018

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Nye førerkort lansert: Se hva som er nytt

Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier