Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Det er noen feller å gå i dersom du ønsker å lease en bil. Her kan du lese om syv av dem. Foto: Pexels

Stadig flere velger privatleasing fremfor å kjøpe bil. Før du eventuelt signerer en leasingkontrakt, bør du være klar over noen potensielle feller som kan gjøre avtalen til et økonomisk mareritt.

I 2017 ble det inngått 34.000 private leasingavtaler, en økning på hele 36 prosent sammenlignet med 2016.

Forbrukerrådet tror privatleasing vil fortsette å øke i popularitet, men er bekymret for at mange forbrukere ikke har full oversikt over hva en leasingavtale egentlig innebærer.

Derfor vil Forbrukerrådet i neste uke publisere en egen leasing-guide på sine nettsider.

Målsettingen med guiden er å gi en grundig oversikt over både fordeler og ulemper ved leasing, samt å svare ut de viktigste problemstillingene som kan dukke opp ved privatleasing.

Guiden vil derfor være et nyttig verktøy for deg som er usikker på om du skal kjøpe eller lease din neste bil.

Som en smakebit på det som kommer, er Forbrukerrådet allerede i dag ute å advarer mot syv potensielle snubletråder i leasingverdenen som kan gi deg ubehagelige økonomiske overraskelser:

Annonse:


1. Du unnlater å sammenligne flere tilbud

Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve/ Forbrukerrådet

Den største fellen er selvsagt å signere en dårlig avtale, der du betaler en altfor høy totalpris, ifølge Forbrukerrådet.

Totalprisen består av startleie, etableringsgebyr og månedsleie for hele leieperioden.

For å redusere risikoen for å ende opp med en dårlig avtale, bør du aldri velge første og beste leasingtilbud.

– Sammenlign flere tilbud. Start med å innhente sammenlignbare tilbud fra flere aktører før du bestemmer deg. Husk at det er totalprisen du må sammenligne, ikke månedsleien, sier Thomas Iversen, fungerende leder av Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet, i en kommentar til egne nettsider.

Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet i 2018

2. Du glemmer å gjennomføre service

Følg bilens serviceintervaller. Som leasing-kunde er det svært viktig at du gjennomfører service på bilen på samme måte som om du eide bilen.

Hvis bilens servicehefte mangler én eller flere servicer når den skal leveres, risikerer du et stort pengekrav.

Dette fordi utleier vil få et verditap, som aktøren vil kreve at du dekker.

I tillegg vil du måtte betale for servicene du har hoppet over

Les også: Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

3. Du må betale dyrt ved tyveri, brann eller kondemnering

Inngå leasingavtale uten startleie eller med lavest mulig startleie, råder Forbrukerrådet.

Alternativt kan du kjøpe en startleie-forsikring.

Hvis leasingbilen blir stjålet, brenner eller må kondemneres som følge av kollisjon, risikerer du å tape den såkalte startleien, også kalt forskudd, forskuddsleie, engangsbeløp, kontantandel.

– Selv om du som leasingtaker normalt betaler for forsikringen, vil forsikringsoppgjøret gå til leasingselskapet, som eier bilen. De færreste leasingselskaper har ordninger som sikrer deg at du får tilbake en andel av startleien i slike tilfeller, sier Iversen.

Les også: Nye førerkort lansert: Se hva som er nytt

4. Du blir nødt til å si opp kontrakten i leietiden

Hvert år er det mange som av ulike årsaker blir nødt til å si opp leasingavtaler før avtaleperioden utløper.

I noen tilfeller er det økonomiske grunner. I andre tilfeller har det oppstått endrede bilbehov, eksempelvis som følge av familieforøkning.

Hvis du blir nødt til å si opp leasingavtalen i kontraktsperioden, vil du tape startleien. I tillegg risikerer du å måtte betale for tap din oppsigelse påfører leasingselskapet, oppad begrenset til seks månedsleier etter at bilen er levert.

Mange leasingtakere forsøker derfor å få tak i en ny leasingtaker som er villig til å overta leasingavtalen, et såkalt debitorskifte.

Det kan imidlertid være vanskelig å finne en ny leasingtaker som er villig til å overta avtalen og dermed forplikte seg til å betale samme månedsleie som deg.

I motsetning til deg, som fikk utlevert en ny bil, vil jo neste leasingtaker overta en bruktbil. Å finne en ny leasingtaker som i tillegg er villig til å betale deg hele eller deler av startleien du opprinnelig betalte, er enda vanskeligere.

– I tillegg må den nye leasingtakeren godkjennes av leasingselskapet, så det er lurt å tenke gjennom økonomi og bilbehov før man leaser, anbefaler Iversen.

Les også: Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler

5. Du kjører lenger enn avtalt

Når du leaser en bil, avtaler du en årlig kjørelengde med leasingselskapet.

Hvis du eksempelvis bytter jobb eller flytter, får du kanskje behov for å kjøre mer enn avtalt.

Når dette skjer, og du ikke informerer leasingselskapet om det, vil du måtte betale for såkalte overkjørte kilometer når du leverer bilen.

Ved en pris på eksempelvis to kroner per kilometer, vil dette kunne bli kostbart.

Les også: Nå er diesel dyrere enn bensin i Sverige

6. Du får en stor regning når du leverer bilen

Lever bilen så ubrukt som mulig.

Når du leverer leasingbilen etter endt leieperiode, vil den bli taksert. Såkalt normal slitasje vil bli akseptert, men hvis du har påført bilen «unormal slitasje», vil du måtte betale såkalt påkost.

Unormal slitasje kan være bulker, riper, steinsprut, skader på felger, nedslitte dekk, skader på interiør og lukt grunnet røyking eller kjæledyr.

Mange forbrukere har mottatt ubehagelig høye påkost-regninger i sammenheng med innlevering av leasing.

Les også: Nå er det vanskeligere å finne frem til de billigste forsikringene

7. Elbil kan koste ekstra

Velg en leasingkontrakt med kort varighet for å unngå eventuelle avgiftsøkninger.

For å fremme leasing av elbiler, fikk myndighetene den 1. juli 2015 innført momsfritak på elbil-leasing. Det betyr at elbil-leasere siden den gang har sluppet å betale moms på startleie og månedsleie.

Dette momsfritaket er imidlertid avhengig av godkjenning fra ESA (EFTA Surveillance Authority), skriver Forbrukerrådet. ESA har foreløpig kun godkjent momsfritak ut 2020.

Det er derfor en risiko for at det innføres 25 prosent moms på elbil-leasing fra og med 1. januar 2021, noe som vil fordyre månedsleien.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nå har regelverket for ekstra fjernlys blitt myket opp

Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Statens vegvesen har oppdaget feil i mange førerkort utstedt i perioden 2005 til 2014

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

annonse