Nå har regelverket for ekstra fjernlys blitt myket opp

Ønsker du ekstra fjernlys på bilen, er det nå gjort lettelser i regelverket. Illustrasjonsbilde: Pixabay

Fra 1. oktober fikk vi et enklere regelverk for ekstra fjernlys. Det innebærer blant annet at det ikke lenger er begrensning på antall fjernlys eller samlet lysstyrke.

Annonse:


Høstmørket har for alvor satt inn, noe mange merker godt når de er ute å kjører bil på ettermiddagene.

Trøsten er at det fra 1. oktober ble mer fleksible regler for ekstralys på bil.

– Med de lange og mørke vintrene vi har i Norge, er det mange som kunne tenke seg muligheten for bedre lys på bilene sine. Derfor har regjeringen nå endret regelverket, slik at det fra mandag ble mer fleksible regler for montering av ekstralys på bil, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

De nye reglene åpner for et fritt antall ekstra fjernlyslykter, samt at det ikke lenger er krav om maksimal lysstyrke eller montering i par for slike ekstra fjernlys.

Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet i 2018

Krav om symmetri

Mange moderne biler har begrenset plass til å montere ekstra lys. For disse vil ofte en LED-planke være mest aktuelt. Nå er det tillatt å montere én slik.

Tilsvarende er det altså også greit å montere tre lykter, hvis det er det du ønsker eller har plass til.

– Alle lykter som monteres må monteres symmetrisk, sett i lengderetningen. Monteres kun en enkelt LED-planke skal altså denne monteres midt på bilen, sier Reidar Henry Svendsen i Vegdirektoratet i en kommentar til egne nettsider.

Det er kun lov med to parkeringslys, og øvrige krav til lys og montering er ikke endret.

Les også: Nye førerkort lansert: Se hva som er nytt

Må være typegodkjent

Bakgrunnen for endringene forklarer samferdselsministeren med følgende:

– Vi har de siste årene fått flere spørsmål om regelverket på bruk av ekstralys på bil. Særlig gjelder det maksimumskravet til lysstyrke og kravet om at ekstralys måtte være montert parvis. I Norge har vi lange og mørke vintrer. Med bakgrunn i at moderne nærlys gir mye bedre effekt enn tidligere, blir overgangen fra fjernlys til nærlys ikke så krevende for førerens syn. Derfor åpner vi nå for å tillate mer fjernlys som vil kunne bidra til å gjøre både myke trafikanter og dyr mer synlige på mørke veistrekninger, seier Dale.

Reglene gjelder for alle biler, både lette og tunge. Med disse endringene får Norge i praksis samme regler som i Sverige.

– Det er fortsatt krav om at lyktene er forsvarlig montert og at det er en typegodkjent lykt. Godkjente lykter er merket med «E» eller «e». Det er en del ikke-godkjente lykter som omsettes, og har bilen disse montert vil det gi mangel ved en kontroll, påpeker Svendsen i Vegdirektoratet.

Hvis du har en relativt ny bil med adaptive lykter som selv styrer lysmengden, er det viktig at ettermonterte lykter blir full integrert mot bilens systemer.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Nå er diesel dyrere enn bensin i Sverige

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler

Statens vegvesen har oppdaget feil i mange førerkort utstedt i perioden 2005 til 201

Liker du Pengenytt? Hold deg oppdatert via sosiale medier!