Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Bakbremsene på bilene blir rett og slett for lite brukt. Da blir det fort rust. Foto: Colourbox/ NAF

Salting av veier og forsiktig kjørestil kan føre til at bilens bremser ruster etter kun få år. Det kan fort bety 3-5000 kroner i verkstedregning, selv på nybiler med garanti.

Annonse:


Rustne bremseskiver er et problem på nyere biler og spesielt elbiler, ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF).

I noen tilfeller kan det kun gå 2-3 år før nybiler må skifte bremsskiver, har bilorganisasjonen erfart.

Du kan imidlertid langt på vei unngå dette problemet ved å bremse hardt i ny og ne gjennom vinteren.

– Det er lurt å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren for å få vekk rusten. Da unngår du unødvendige verkstedregninger, uttaler Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en melding.

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF

På hverdagsreisene våre kjører vi rolig og bremser kontrollert. Siden det er mindre bremsekraft på bakbremsene, betyr dette at mesteparten av bremsingen skjer med bremsene foran.

– Det blir rett og slett så lite bruk av bakbremsene at det danner seg rust på skivene der, sier Sødal.

– Dessverre er det ikke uvanlig at folk må skifte skiver bak allerede etter at bilen har vært noen få år på veien, fortsetter han.

Problemet var mindre for noen år siden, da det var vanlig med såkalte trommelbremser. Det var et mer lukket system, som ikke ble like påvirket av vår bremsestil eller saltingen av veiene.

Les også: Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Koster mange tusenlapper å skifte

Til NRK, som først omtalte denne saken, anslår NAF at det kan koste 3–5000 kroner å bytte ut bremseskiver og bremseklosser på en bil.

I noen tilfeller må dessuten bremsecalipere, de som trykker bremseklossene mot skiven, også byttes. Da blir kostnaden enda dyrere.

For elbilistene er rust på bremseskivene en enda større utfordring, siden bremsene brukes langt mindre på elbiler enn bensin- og dieselbiler.

– Elbiler har noe som heter regenerering. Det betyr at bilen på en måte bremser selv samtidig som det gir strøm til batteriet, forklarer Nils Sødal, og legger til:

– Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust.

Vi går nå inn i vinteren med salting av veiene, så nå er det ekstra viktig å være oppmerksom på å bruke bremsene.

– Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner. Så det er lurt å være føre var, sier Sødal.

– Husk også å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen, avslutter han.

Ifølge Forbrukerrådet, som har undersøkt nybilgarantien til 31 bilmerker, er det kun Mazda, Subaru, Volvo og Mitsubishi som dekker rust på bremseskiver. Andre bileiere må dekke dette selv.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet i 2018

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Nye førerkort lansert: Se hva som er nytt

Nå er diesel dyrere enn bensin i Sverige

Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null