Elsparkesykkel: Svært få har lovpålagt forsikring

elsparkesykkel Elsparkesykkel, illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash.

Kun noen få prosent av alle elsparkesykler har den lovpålagte ansvarsforsikringen. Gjensidige har registrert 5 000 forsikringer, som betyr at de aller fleste er uforsikret.

Fra første januar 2023 ble det påbudt med ansvarsforsikring for alle elsparkesykler. På samme måte som ansvarsforsikring for bil vil elsparkesykkel-forsikringen erstatte skader på mennesker og ting man kolliderer med, og på føreren av sparkesykkelen.

– Våre tall viser at de fleste elsparkesykler er uforsikret. Det er sannsynligvis mange som tenker at de kan vente med å forsikre sykkelen til snøen smelter og grusen er feid vekk, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Uoffisielle tall tilsier at det finnes rundt 500 000 private elsparkesykler i Norge. Gjensidige har cirka en fjerdedel av markedet, og da sier det seg selv at en svært liten andel har ansvarsforsikring.

Sju av ti vet at elsparkesykler må forsikres, viser en undersøkelse gjort av Respons Analyse for Trafikkforsikringsforeningen.

– Men vi frykter likevel at det er mange som er lite bevisste, eller ikke har nok kunnskap om reglene, og derfor vil kjøre rundt uforsikret gjennom sommerhalvåret, sier han.

Å kjøre elektrisk sparkesykkel uten ansvarsforsikring kan bli veldig dyrt. Man kan i de verste tilfellene risikere å bli gjeldsslave. Skader man andre kan det bli store erstatningskrav hvis folk blir uføre eller annet.