Nye EU-regler krever nå at også uregistrerte motorkjøretøy må forsikres

Nå må alle motorkjøretøy ansvarsforsikres, selv om skiltene er tatt av. Illustrasjonsfoto: Manny Moreno/ Pixabay

Mange har nok ikke fått med seg at Bilansvarsloven ble endret fra 1. januar. Med noen få unntak skal nå alle motorkjøretøy ansvarsforsikres, selv om skiltene er tatt av.

Hovedregelen er nå at alle biler, traktorer, ATV’er eller hvilket som helst motorkjøretøy må ha ansvarsforsikring.

Det gjelder også uregistrerte motorkjøretøy som bare blir brukt på lukket område.

– Vi tror dette kan ha gått mange hus forbi, og kontakter våre kunder som har uregistrerte kjøretøy som må forsikres etter nye regler. Dette gjelder til sammen rundt 6000 kjøretøy bare for Gjensidige-kundene, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo.

Tidligere har disse kjøretøyene kunnet oppbevares eller brukes uten forsikring, eller kun med brann og tyveri som forsikringsdekning.

Etter de nye reglene i Bilansvarsloven har eier altså en plikt til også å ha ansvarsforsikring.

Les også: Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Artikkel fortsetter under annonsen:


Ansvarsgrensen økes fra 10 til 100 millioner

Kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo. Foto: Gjensidige

I tillegg økes grensen for hvor store erstatninger du kan bli ansvarlig for. Ansvarsgrensen i Bilansvarsloven økes fra 10 millioner kroner til 100 millioner kroner.

– I verste fall kan man uten forsikringen i orden bli sittende igjen med en meget stor regning. Du kan altså etter nye regler bli ansvarlig for å erstatte skader på ting inntil 100 millioner kroner. Når det gjelder personskader er det ingen begrensning på sum, sier Eklo.

Han tror det er en god del som ikke har fått med seg de nye reglene som angår mange i blant annet landbruket, bygg og anleggsbransjen, men også vanlig privatpersoner.

– Det finnes unntak, som for eksempel kjøretøy som går under 10 km/t, og kjøretøy som «ikke er i bruk». Dette begrepet trenger imidlertid en presisering. Du kan likevel bli erstatningspliktig hvis for eksempel en bil som ikke er i daglig bruk triller av gårde og skader noe eller noen, forklarer Eklo.

– I utgangspunktet anbefaler vi derfor å forsikre alle uregistrerte motorkjøretøy, uansett om de er i bruk eller ikke. Ansvarsforsikringen koster noen hundrelapper i året, og det er for sent når skaden har skjedd, legger han til.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Motor: Polestar-eiere bør kreve prisavslag

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Dette er de vanligste årsakene til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet