Motor: Polestar-eiere bør kreve prisavslag

Tidligere skrøt Polestar i markedsføringen at batteriet holdt strekningen Oslo-Hemsedal t/r. Nå er dette endret til Oslo-Norefjell t/r, som er 186 km kortere. Foto: Alexander Migl/ Wikimedia commons

For noen uker siden ble elbilen Polestar 2 markedsført med rekkevidde fra Oslo til skidestinasjonen Hemsedal og tilbake. Nå er Hemsedal byttet ut med Norefjell; en strekning som er 19 mil kortere.

Polestar er et uavhengig svensk bilmerke etablert av Volvo, og fjoråret var bilmerkets første hele operasjonelle år.

Hybridbilen Polestar 1, som kun blir produsert i et begrenset antall, ble levert til de første kundene i begynnelsen av året.

I fjor sommer ble den helelektriske Polestar 2 lansert, og den ble blant annet markedsført på følgende vis:

«Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

Etter flere skuffende rekkevidde-tester, og spesielt i kulde, fikk Polestar en rekke reaksjoner fra både kunder og media på denne påstanden.

For noen uker siden oppdaget NAFs medlemsmagasin Motor at Polestar nå har endret reklamen for hvor langt man kan kjøre med nye elbilen Polestar 2: Oslo – Hemsedal tur/retur, som er 408 kilometer, ble endret til Oslo – Norefjell tur/retur, som er på bare 222 kilometer.

Les også: Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Annonse (saken fortsetter under):


Mener det er tryggere å bruke Oslo – Norefjell

– Vi ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen vår. Derfor endret vi, sier Rebecca Goodchild, som er pressekontakt for Polestar i Norge, til Motor.

– Årsaken er at man ikke kan regne med å reise Oslo-Hemsedal tur-retur uten lading på vinteren. Vi tok ikke hensyn til vintertemperaturene. Da er det tryggere å bruke eksempelet med Norefjell, legger hun til.

På spørsmål om hva Polestar vil si til de som kjøpte bilen da Polestar brukte Hemsedal i markedsføringen, svarer Goodchild følgende:

– Denne kommunikasjonen er eksemplifisering av livsstilen som nordmenn har, og at dette er en bil som egner seg for slike turer, enten det er til Hemsedal eller Norefjell.

Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, mener at det generelt er bra at man endrer markedsføringen hvis det er gitt feil opplysninger, eller opplysningene kan oppfattes villedende.

Samtidig legger han til, på generelt grunnlag: 

– For elbilkjøperne er rekkevidden helt sentral. Rekkevidden er en meget viktig opplysning for svært mange bilkunder. Derfor vil feil opplysning om rekkevidden veldig lett kunne anses som en mangel.

Motor og NAF konkluderer derfor med at du bør kreve et prisavslag hos forhandleren hvis rekkevidde-eksempelet Oslo – Hemsedal har påvirket ditt valg.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Skattekalender for 2021: Her er de viktigste datoene

Dette var de ti mest solgte bilmodellene i Norge i 2020

Ny tjeneste lar deg se hele eierhistorikken på bilen

Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning