Disse bilforhandlerne har de mest fornøyde kundene i 2019

Volvos bilforhandlere har Norges mest fornøyde kunder for andre år på rad, og vant nettopp Kundetilfredshetsprisen 2019. På bildet ser du plug-In hybridene XC90, XC60, XC40, V90 and S90. Foto: Volvo

Volvo har de mest fornøyde bilkundene, ifølge Norsk Kundebarometer 2019, og topper også kåringen på tvers av alle bransjer. Tesla, som i fjor hevdet seg i toppen, faller kraftig ned på listen.

Norsk Kundebarometer (NKB) ved Handelshøyskolen BI har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

I år viser barometeret at Volvo har Norges mest fornøyde bilkunder, noe som er andre år på rad (se hele listen lenger ned i saken).

Den svenske bilprodusenten, som nå har kinesiske eiere, topper dessuten listen uavhengig av bransje og stikker derfor også av med Kundetilfredshetsprisen 2019.

– At vi klarer dette to år på rad er utrolig sterkt. Dette hadde ikke vært mulig uten et forhandlernettverk som tror på vår strategi og gir alt de har for at Volvo-kunden får en best mulig opplevelse, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS, i en pressemelding.

På plassene bak Volvo, følger Toyota og Flytoget, som begge har vunnet kundetilfredshetsprisen seks ganger hver tidligere.

Les også: Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med

Annonse:


Har satset på personlig oppfølging

Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS. Foto: Volvo

– Volvo har gjennom de siste årene jobbet målrettet og systematisk med å sette kunden i sentrum. Det har resultert i jevn stigning i kundetilfredshet og betaler seg nå i form av landets mest fornøyde kunder, sier Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved BI og leder for Norsk Kundebarometer, i en kommentar til resultatene.

Øystein Herland i Volvo tror deres fokus på personlig oppfølging har bidratt til å gi selskapet topplasseringen i Norsk Kundebarometer.

– Vi har utviklet konsepter, spesielt i verkstedene våre, som gir kundene en personlig oppfølging og service vi er alene om i bransjen. Jeg tror den personlige oppfølgingen bidrar til å heve Volvo-opplevelsen for våre kunder, sier han.

– Hos Volvo setter vi mennesket i sentrum helt fra bilen utvikles, til våre kunder setter seg bak rattet og følges opp når det er tid for service. Dette ser vi at kunden setter pris på. Vi vil takke kundene våre for tilliten og tilbakemeldingene de gir oss. Det gjør at vi hele tiden blir bedre, sier Herland videre.

Les også: Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Tesla i revers

Norsk Kundebarometer måler kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Kilde: NKB

To bilmerker er dermed med på topp 3-listen over de mest tilfredse kundene, uavhengig av bransje.

I tillegg kjører Audi og BMW inn til en godkjent 6. og 7. plass, noe som kvalifiserer til en 3. og 4. plass på listen blant bilmerkene.

Tesla, som i fjor blandet seg inn i toppen med en fjerdeplass, faller i år helt ned til en 51. plass.

Tesla er faktisk dårligst blant samtlige bilforhandlerne i 2019 og har derfor en betydelig jobb å gjøre for å komme tilbake i toppen igjen.

Trøsten er likevel at Tesla er ett av bilmerkene med de mest lojale kundene. Enn så lenge, i alle fall.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning

Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa

Dette er årets beste sommerdekk

Fra i år gjelder nye regler for EU-kontroll

Nå blir førerkortet digitalt