Disse strømselskapene har høyest kundetilfredshet

Kundetilfredsheten til strømselskapene er nå på sitt laveste på ti år. Bildet viser en AMS-måler i sikringsskap. Foto: Stig Storheil/ NVE

En ny og omfattende måling viser at kundetilfredsheten til strømselskapene i Norge ikke har vært lavere på ti år. Ett selskap skiller seg imidlertid positivt ut.

EPSI Rating har nå lagt frem resultatene fra en ny måling av kundeopplevelsen med strømselskapene i Norge.

Studien, som er den 12. studien i rekken, baserer seg på dybdeintervjuer med drøyt 2300 personer og bedrifter rundt om i Norge.

Konklusjonen er at kundetilfredsheten til kraftselskapene faller markant tilbake fra i fjor, både i privat- og bedriftssegmentet.

Utviklingen i kundetilfredsheten hos strømselskapene fra 2010 til i dag. Kilde: EPSI Norge

Høye strømpriser og et stort mediefokus på kraftleverandørenes strømavtaler har ført til at strømkundene i langt mindre grad enn før opplever at de har strømavtaler som tilpasset deres ønsker og behov, ifølge EPSI.

Les også: Her er 14 grep du kan gjøre før nyttår for å redusere skatten din i 2021

Fra lavinteresse til høyinteresse

Strøm har historisk sett vært et lavinteresse-produkt, og de fleste har i liten grad brydd seg om hvilken strømavtale de har. Mange har tenkt at «strøm er strøm», men økningen i kraftprisene den siste tiden har endret på dette.

Mye tyder på at strøm diskuteres i langt større grad enn før, både i husholdningene og i bedriftene rundt om i Norge, og at strømavtaler for tiden er høyinteresse.

Saken fortsetter under annonsen:


– Studien viser at langt flere kunder er kjent med hvilken strømavtale de har i dag enn hva som har vært tilfellet før. Dette kommer nok av at strømregningene har blitt merkbart større, noe kundene har kunnet føle direkte på lommeboka, forteller Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge i en pressemelding.

I tillegg til dette har Forbrukerrådet gått tydelig ut og aktivt oppfordret norske strømkunder til å gå igjennom sine strømavtaler. Dette har skapt økt bevissthet.  

Selv om mange vet at strømselskapene ikke råder over kraftprisene, er det likevel mange som løfter sin frustrasjon over de høye kraftprisene over på kraftselskapene, spesielt i tilfeller der kundene ikke får tilstrekkelig med oppfølging og informasjon.

– I en tid der prisene stiger markant vil god kommunikasjon og dialog med kundene være viktig slik at kundene forstår markedsmekanismene, fortsetter Høst.

God informasjon til riktig tid bidrar til at kundene opplever at de blir bedre ivaretatt, det skaper trygghet, og gir kundene et større eierskap til sitt forbruk, mener han.

Les også: Disse kommunene har hatt størst boligprisvekst det siste året

Begeistring blant Tibber-kundene

Kundetilfredshet i privatmarkedet 2021. Kilde: EPSI Norge

For første gang har Tibber blitt fanget opp i EPSI sin måling av kraftselskapene i Norge, og går rett til topps i målingen.

Tibber skårer betydelig høyere på alle parametere, og brorparten av alle deres kunder er svært godt tilfredse.

– Med med en kundetilfredshet på 83 er Tibber rett og slett i en egen klasse. Kundene opplever at Tibber har gode løsninger og er oppriktig interessert i dem som kunder. Med en slik tilbakemelding er det mye som tyder på at kundene rett og slett er fans av selskapet, sier Høst.  

For alle de andre aktørene i målingen, så går kundetilfredsheten tilbake.

Fjordkraft går mest tilbake sammenlignet med i fjor, men også denne gangen er det slik at det er kundene til Hafslund Strøm som er de minst fornøyde.

Les også: Du kan gå personlig konkurs av å sitte i borettslagsstyret

Også bedriftskundene er mindre tilfredse

Kundetilfredshet i bedriftsmarkedet 2021. Kilde: EPSI Norge

Årets måling av bedriftssegmentet viser en dalende kundetilfredshet, og den speiler jevnt over tilbakemeldingene fra privatsegmentet.

Bedriftene har også blitt mer bevisste på sin strømavtale den siste tiden, og en del bedriftene rundt om i Norge har stilt spørsmålstegn ved hvorvidt de har en strømavtale som er tilpasset deres behov.

– Det er ingen tvil om at bedriftene ønsker seg rimeligere strøm, men resultatene viser også at det er en del frustrasjon rundt uklare avtaler, administrasjonsgebyrer og dårlig informasjon, sier Høst, og legger til:

– Målingen viser dog at det er forskjeller mellom kundetypene. Kraftleverandørene har fortsatt sterke og gode kunderelasjoner til bedrifter som bruker mye strøm, og analysen viser at det er tilfredsheten blant de mindre bedriftene som har svekket seg betraktelig over det siste året. 

Det er samlegruppen med øvrige strømselskaper som gjør det best i bedriftssegmentet. Disse kraftselskapene er jevnt over tettere på sine kunder, og er bedre på å følge opp sine kunder både med tips og råd og annen informasjon, ifølge EPS.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann

DNV har nå sertifisert de første 24 strømleverandørene for Trygg strømhandel

Ny nettleie vil straffe deg som bruker mye strøm på en gang

Mer enn 740.000 husholdninger har variabel strømpris. Det koster dem dyrt

Boligselger må trolig punge ut 100.000 kroner etter å ha oppgitt for lavt strømforbruk