Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Nordmenn er ofte ukjente med lokale trafikkregler utenlands, hevder utenlandssjef Jens Gravdal i If Skadeforsikring. Her får du noen nyttige tips som kan spare deg for mye penger og bryderi.

I perioden juni-august får forsikringsselskapet If rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden. Det går frem av en pressemelding fra selskapet.

– Påfallende mange av dem som får problemer medgir at de nok ikke forberedte seg godt nok før turen, uttaler Jens Gravdal i If Skadeforsikring.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Annonse:


Forhåndsbetaling av bompenger

Jens Gravdal, Ifs utenlandssjef. FOTO: If

Jens Gravdal, Ifs utenlandssjef. FOTO: If

Å forberede seg betyr blant annet å sette seg inn i spesielle regler og ordninger i hvert enkelt land, for eksempel om det er lokale avgifter som du bør ha betalt på forhånd.

– Du skal betale bompenger før du kjører inn i Østerrike. I mange tyske byer er det eget miljøoblat, Umweltplakette. Deler av London er miljøavgiftområder skiltet med hvit C på rød bakgrunn, sier Gravdal.

Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Ingen kjørepils

Listen over regler og råd er så lang at If har laget en stor oversikt land for land, men her er noen hovedpunkter:

  • I Romania, Slovakia, Tsjekkia, Ungarn og Polen er promillegrensen 0,0, mot Norges 0,2.
  • I Frankrike er det påbudt med alkometer i bilen.
  • Mange steder i Frankrike reduseres fartsgrensene automatisk i regnvær.
  • I Italia, Spania og Frankrike risikerer du å få bilen konfiskert hvis du får fartsbot og ikke kan gjøre opp for deg på stedet.
  • I Tyskland får du en klekkelig bot om bilen skulle gå tom for drivstoff eller strøm på autobahn.
  • På autobahn er det ikke lov å stoppe på veiskulderen selv om oljelampen skulle begynne å lyse.
  • Fartsgrensen for bobiler på inntil 7,5 tonn er 100 km/t på autobahn.
  • Lytting til musikk med øretelefoner er forbudt mens du kjører i Spania.

Les også: Dette irriterer nordmenn mest på hotell i utlandet, og slik får du erstatning

Gode forberedelser er viktige

Før du kjører hjemmefra, anbefaler forsikringsselskapet at bilen blant annet har nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri.

Bilveien til Europa innebærer for mange familier en rast i Gøteborg. Det har blitt en ublid start på ferien for mange nordmenn.

– Gøteborg er en by med usedvanlig mange bilinnbrudd. De kriminelle vet at mange er på vei gjennom byen fra Nord-Sverige, Finland og Norge. En fullastet bil med utenlandske skilt er et utsatt mål, sier Gravdal.

I tillegg til å låse bilen forsvarlig, bør du være nøye med å tømme bilen for bagasje hvis dere tar inn på hotell eller blir borte i noen timer.

Du bør dessuten ikke kjøre bilen for hardt på autobahn i Tyskland.

– Det er mange bilverksteder i og rundt byen Kassel midt i Tyskland som har reparert norske biler. Oppoverbakkene i området blir for mye for bilen etter å ha kjørt fortere enn vanlig i flatt terreng over lang tid, sier Gravdal.

Les også: I denne banken kan du nå få lån til null prosent rente

Husk grønt kort

En tid før avreise bør du bestille et såkalt grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til forsikringsselskapet ditt.

– Vi vet om flere norske sjåfører som har fått bøter fordi de ikke kan bevise at bilen har en gyldig forsikring, sier Gravdal.

Reiseforsikringen dekker primært sykdom, tyveri og bagasjetap. Har du såkalt superkasko på bilen er du sikret leiebil i 14 dager hvis bilen din bryter sammen. Er du forsikret med vanlig kasko, er det vanlige veihjelpbetingelser som gjelder.

– Kunden har krav på å komme seg hjem hvis bilen ikke blir reparert i løpet av tre arbeidsdager. Noen ganger dekker vi heller fortsatt hotellopphold hvis det er rimeligere enn transport hjem, sier Jens Gravdal i forsikringsselskapet If.

Les også: Dette kan du bygge uten å søke – pass deg for fellene!

Vær forsiktig med å kjøre inn i italienske byer

NAF har også utarbeidet tips og råd til deg som tenker deg på bilferie i Europa. Organisasjonen hevder på sine nettsider at de hvert år hjelper flere tusen nordmenn som har problemer på veiene i utlandet.

På NAFs nettsider kan du blant annet lese at mange byer i Italia har innført begrensninger mot å kjøre inn i sentrum, uten at du har en særlig tillatelse.

Skulle du imidlertid være så uheldig å rote deg inn i et slikt område, kan det fort bli kostbart. Inne i byene er det nemlig plassert kameraer tett og du blir ilagt bot for hver gang du blir fotografert.