Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger

Frp vil bruke 100 milliarder kroner av oljefondet til å fjerne landets bomstasjoner. Ikke spesielt lurt, advarer eksperter. Bildet er fra Løvstakktunnelen, som forbinder Fyllingsdalen med Bergen sentrum. Foto: Aqwis/ Wikimedia commons

I år betaler vi 13 milliarder kroner i bompenger, og motstanden til denne «veiskatten» vokser kraftig rundt om i landet. Nå advarer eksperter mot konsekvensene av å bruke oljefondet til å fjerne bomstasjonene.

Statens inntekter fra bompengeinnkreving forventes å bli på 13 milliarder kroner i 2019, ifølge Vegdirektoratet.

Det er i så fall en økning på 2,6 milliarder, eller 25 prosent, fra 2017.

På landsmøtet til Fremskrittspartiet (Frp) sist helg ble det vedtatt at partiet skal jobbe for at regjeringen skal bruke 100 milliarder oljekroner på å fjerne samtlige av landets bomstasjoner.

Nå advarer flere eksperter mot konsekvensene av dette, ifølge NRK.

– Dersom en tar store summer fra oljefondet for å fjerne bompenger, vil det blant annet gå ut over pensjonister i årene som kommer, sier Ola Grytten, professor ved Norges Handelshøyskole, til statskanalen.

– En tar med andre ord penger fra fremtidige generasjoner og gir til de som kjører bil i dag, legger han til.

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Annonse:


Kan føre til økt rente

Grytten tror dessuten at et slikt stunt kan legge et press på økonomien og føre til økt prisstigning og høyere rente.

Gevinsten i sparte bompenger blir da med andre ord spist opp av økte renteutgifter.

Folkeaksjonen «Nei til mer bompenger» er et parti som jobber for å avskaffe bompenger som finansieringsmetode.

Det mener det er mer rettferdig å finansiere veiutbygging og kollektivsatsninger over skatteseddelen.

Assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt (TØI), Kjell Werner Johansen, peker på at fjerning av bompenger kan gi mer bilkjøring og dermed mer køståing.

Det vil i så fall koste oss i form av økt tidsbruk på veiene, noe som spesielt vil ramme næringslivet. Det vil igjen føre til økte priser på varer og tjenester.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

NAF advarer mot at bompenger rammer usosialt

Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Etter 6. april blir det slutt på lyssignaler ved bompasseringer

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Fra 29. april blir det nye regler for kjøp og salg av bil