Nytt selskap varsler snarlig oppstart av flyvninger i Norge

I oktober lanserte Erik Braathen planen om å starte et nytt flyselskap i Norge. Nå har selskapet fått navnet Flyr og den operasjonelle starten nærmer seg. Illustrasjon: Unfold

Det nye norske flyselskapet Flyr planlegger første avgang i andre kvartal i år. I første omgang vil selskapet betjene større norske byer, samt utvalgte og kjente reisemål i Europa.

Flyr, som snart skal ta opp konkurransen med Norwegian, SAS og Wizz Air om innenlandsflyvninger i Norge, offentliggjorde mandag hvordan flyene deres vil se ut.

Selskapet har valgt flytypen Boeing 737-800 og en grønn logo.

– Det er en flytype vi i ledelsen har mye erfaring med, hvor det finnes simulatorkapasitet i Norge, samt crew og mekanikere med mye kompetanse og erfaring, uttaler Erik G. Braathen, initiativtager til Flyr, i en melding.

Billettsalget er planlagt startet i april og første avgang i løpet av andre kvartal.

Flyr jobber nå med å få alle kommersielle og operative systemer på plass, samt de prosedyrer og manualer som må til for å skape et sikkert, robust og punktlig flyselskap.

Annonse (saken fortsetter under):


Les også: Flypassasjer vant frem i Høyesterett om klagefrist

Vil gradvis utvide antall fly og destinasjoner

Flyselskapet har ifølge seg selv blitt møtt med positiv respons fra markedet, og planen er nå å finansiere selskapet gjennom innhenting av 600 millioner kroner i privat egenkapital.

– Vi skal hente den kapitalen som trengs for å bygge en slank organisasjon, med de menneskene og den kompetansen som trengs, sier Tonje Wikstrøm Frislid, påtroppende administrerende direktør.

Teamet som jobber med å bygge opp Flyr. Fra venstre: Peer Bratlie, Madeleine Rieber Waldjac, Tonje Wikstrøm Frislid, Bjørn Erik Barman-Jenssen, Thomas Ramdahl og Eline Sophie Skogen. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

– Vi er i en situasjon der vi kan få tak i riktig fly til riktig pris, og der vi kan bygge våre systemer med ny, tilgjengelig teknologi. Vårt mål er å gi kundene en friksjonsfri, digital tjeneste, fra begynnelse til slutt, sier Wikstrøm Frislid.

Flyr vil gradvis utvide antall fly og destinasjoner etter oppstart, og planen på sikt er en flåte på 28-30 fly.

– Vi har hele tiden sagt at vi skal tilpasse antall fly i luften til den etterspørselen som finnes i markedet. Omstilling og fleksibilitet kommer til å være viktig i tiden fremover, selv om fremtiden ser lysere ut for flybransjen nå, enn for noen måneder siden, sier Wikstrøm Frislid.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Wizz Air har nå åpnet 15 innenriksruter og slipper 10.000 billetter til 49 kroner

Politiet i Sverige får nye biler med innebygget radarsystem som automatisk oppdager og filmer fartssyndere

Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Her skal Vinmonopolet åpne nye butikker i 2021

Skattekalender for 2021: Her er de viktigste datoene