UP: 117.500 ble tatt i fartskontroll i fjor, og fire av fem av disse var menn

Tall fra utrykningspolitiet viser at det er et stort flertall av menn som råkjører på norske veier. Foto: Pixabay

Mange blir hvert år tatt for å kjøre for fort, og tall fra politiet viser nå at det er en stor overvekt av menn som råkjører. Det vises også i statistikken over omkomne i trafikken.

I 2020 hadde politiet 117.500 saker med fartsovertredelser.

– Av alle som ble tatt i fartskontroller i 2020, var 78 prosent menn, sier UP-sjef Steven Hasseldal, i en pressemelding.

De aller fleste av disse ble oppgjort med bot, men nesten 11.000 endte i anmeldelse.

– Av de som ble anmeldt var en enda større andel menn. Hele 89 prosent, sier Hasseldal.

Les også: Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Leker med andres liv

Fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, mener det er bra at så mange tas for råkjøringa, men er redd for mørketallene.

– Vi har vel alle ligget litt over grensen, men uten å bli tatt. Jeg tør ikke tenke på hvor mange jeg har møtt på veien som har kjørt altfor, altfor fort. Selv med økt innsats fra UP, er det åpenbart mange som går under radaren, og slipper unna, sier han i meldingen.

Saken fortsetter under annonsen:


Fagsjefen ser bilder og skader fra små og store bilulykker hver dag.

– Jeg blir ganske provosert av tall som dette. En ting er at du leker med ditt eget liv, det er ditt valg. Men å utsette andre for livsfare med måten du kjører på, det kan jeg ikke fatte at så mange gjør, sier han.

Les også: Skattekalender for 2021: Her er de viktigste datoene

Det er flest menn som dør i trafikken

I 2020 gikk antall omkomne på norske veier ned, målt mot året før, viser tall fra Statens vegvesen. 94 mennesker døde, mot 108 i 2019.

– Men antallet menn som omkom gikk bare ned fra 78 til 77. Nesten hele reduksjonen er blant kvinner, sier Roger Ytre-Hauge.

I fjor omkom 77 menn og 17 kvinner på norske veier.

De siste tre årene har nesten 25 prosent av dødsfallene på norske veier skjedd i vårmånedene mars, april og mai, ifølge Statens vegvesen.

– Jeg hadde håpet at tørrere veier, lysere tider og bedre kjøreforhold skulle vise noe annet. Men mange er tydeligvis ivrige og tråkker klampen i bånn om våren, sier Ytre-Hauge.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Halverer bompenge-takstene på Norges største veiprosjekt

Slik kan bensin- og dieselbiler enkelt passere bommen gratis

Dette var de ti mest solgte bilmodellene i Norge i 2020

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller