Nå endres støtten til kjøp av elektriske varebiler

Støttetilbudet fra Enova ved kjøp av elvarebil blir nå endret. Bildet viser noen elvarebiler på Youngstorget i forbindelse med innføringen av ordningen i 2019. Foto: Enova
Annonse:

Mandag 23. november justerer Enova det populære støttetilbudet til næringslivet for innkjøp av elektriske varebiler. Støttesatsene blir heretter tilpasset hver bilmodell.

I et drøyt år har Enova gitt bedrifter opptil 50.000 kroner i klimarabatt ved kjøp av elektrisk varebil.

I tillegg har det vært mulig å få 5000 kroner i støtte til lader.

– Elvarebiler er billigere i drift enn fossilbiler, men mange bedrifter vegrer seg fra å ta steget, dels fordi disse varebilene er dyrere i innkjøp, uttalte Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova, da tilbudet ble lansert i august i fjor.

For selv om engangsavgiften på varebiler er lav, fungerer ikke momsfritaket som et incentiv for bedriftsmarkedet.

– Ved å tilby støtte til kjøp av elektriske varebiler og tilhørende lader, håper vi å sette fart på elektrifiseringen av denne delen av næringstransporten, sa Nakstad videre.

Og det fikk han rett i.

– I et år hvor salget av varebiler har gått ned med over 20 prosent, øker salget av elektriske varebiler. Siden vi lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har vi gitt tilsagn om støtte til over ti tusen biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. Det vitner om stor interesse i næringslivet for å legge om til utslippsfri varetransport, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova i en pressemelding i dag.

Les også: Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Støttesatser tilpasset hver bilmodell

Frem til nå har Enova gitt faste støttesatser ved førstegangsregistrering av hel-elektriske varebiler klasse 2 basert på bilens motorytelse:

  • Små elvarebiler med en motorkraft på under 80 hestekrefter: 15.000 kroner i støtte
  • Mellomstore elvarebiler med en motorkraft på 80-120 hestekrefter: 25.000 kroner i støtte
  • Store elvarebiler med en motorkraft større enn 120 hestekrefter: 50.000 kroner i støtte

Nå går imidlertid Enova bort fra dette, til fordel for egne satser for hver bilmodell.

Annonse:


Støttenivået skal heretter styres automatisk av ekstrakostnaden med å velge en elvarebil fremfor en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Det betyr at noen bilmodeller får høyere støttesats enn tidligere, mens de aller fleste går ned i støtte (se tabell under).

– Støttetilbudet vårt til elvarebiler har siden starten vært automatisert, hvor man får svar på søknaden umiddelbart, uten manuell saksbehandling. Nå automatiserer vi også støttesatsene, med daglige oppdateringer ut fra eventuelle endringer i listepriser. Støtte tilpasset hver bilmodell gir et enda mer treffsikkert virkemiddel og rettferdig konkurranse bilmodellene imellom, sier Leistad.

Mens bedriftene frem til nå har måttet søke om støtte før de kjøpte elbilen, kan de nå be bilforhandleren søke for seg når de bestiller bilen.

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Mener det er en gladsak at støtten stort sett reduseres

– Selv om det nok kan oppleves negativt i de tilfellene hvor støttesatsene går nedover, er det faktisk en gladsak for markedet, for det bærer bud om at elvarebiler er i ferd med å bli konkurransedyktige på pris. Snøballen har begynt å rulle, og det er en tydelig utvikling både på salgstallene, prissetting og bredden i modellutvalget, forklarer Leistad.

Her er de nye satsene for hver enkelt bil:

Kilde: Enova

For ordens skyld: Støtte innvilget gjennom forrige ordning er fortsatt gyldig, med det støttenivået og de vilkår som gjaldt på tilsagnstidspunktet.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Slik kan bensin- og dieselbiler enkelt passere bommen gratis

Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff

Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger

I 2021 kan vi få økt fartsgrense for bil med tilhenger