Mange mister nå store summer oppspart i fordelsprogrammene til SAS og Norwegian

Poeng oppspart i fordelsprogrammene til SAS og Norwegian har en utløpsfrist, men ingen av selskapene har forlenget denne på grunn av koronapandemien. Mange risikerer derfor å miste oppsparte poeng før de får sjansen til å bruke dem. Foto: SAS AB og Norwegian

Utløpsdatoen på Eurobonus-poeng og Cashpoints blir ikke forlenget som følge av pandemien. Dermed går trolig store summer tapt for medlemmene i fordelsprogrammene.

Mange benytter seg av fordelsprogrammene til SAS og Norwegian, som heter hhv Eurobonus og Reward.

I begge programmene kan du tjene opp poeng når du flyr, leier bil, bor på hotell eller når du handler. Poengene kan du bruke på å kjøpe hele eller deler av din neste reise.

Men det forutsetter at det skjer innen utløpsdatoen til poengene.

Annonse:


For poengene er ikke dine til evig tid. Med utløpsdato menes nemlig at poengene går tapt om du ikke bruker dem før denne datoen.

SAS formulerer det slik på sine nettsider: «Utløpte poeng kan ikke krediteres kontoen din igjen, så sørg for å bruke dem i god tid. Det er en god idé å sjekke utløpsdatoene på nettet med jevne mellomrom.»

Les også: Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Korona har redusert flytrafikken betydelig

På grunn av pandemien vi er inne i, er det vanskelig og kanskje heller ikke tilrådelig å reise rundt for å bruke opp opptjente Eurobonus-poeng og Cashpoints.

Tall fra Avinor viser også at vi reiser mindre. I september var det for eksempel en nedgang på rundt 70 prosent i antall passasjerer som reiste til eller fra Avinors lufthavner, målt mot samme måned i fjor.

– Tallene fra september viser at flytrafikken fremdeles er sterkt preget av koronapandemien, og dette er noe vi forventer vil vare gjennom vinteren, uttalte Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor, i en pressemelding i oktober.

Det betyr i så fall at mange Eurobonus-poeng og Cashpoints blir stående ubrukte på medlemskontoene i tiden fremover.

Pengenytt har i den forbindelse spurt både SAS og Norwegian om utløpsfristen på poengene blir forlenget som følge av den ekstraordinære situasjonen vi er inne i.

Kommunikasjonsrådgiver Christer Baardsen i Norwegian. Foto: Norwegian

– Utløpsfristen for poengene er ikke forlenget i løpet pandemien og det foreligger heller ingen planer om det per nå, skriver pressesjef John Eckhoff i SAS til Pengenytt i en epost.

– Vi har stor forståelse for at noen kunder som har CashPoints som er i ferd med å utløpe ønsker å vente med å benytte seg av disse. Hva som vil skje med utløpsfristen for CashPoints er under fortløpende vurdering, og vi sikter mot en avklaring innen kort tid, svarer kommunikasjonsrådgiver Christer Baardsen i Norwegian.

Les også: Slik kan bensin- og dieselbiler enkelt passere bommen gratis

Mener det finnes måter å bruke poengene på

Pressesjef John Eckhoff. Foto: SAS

Eckhoff i SAS mener imidlertid medlemmene i Eurobonus ikke trenger å bekymre seg over at de ikke får brukt poengene sine: 

– Sitter du på poeng som utløper, finnes det flere muligheter som gjør at du enkelt kan bruke dem før utløpsfristen. Du kan for eksempel booke SAS Bonusreiser 330 dager i forveien, du kan benytte dem til hotellopphold eller kjøpe noe i Eurobonus-shopen, skriver han.

Hvis du bestiller bonusreise før poengene utløper, må du imidlertid være klar over at du ikke kan endre reisen etter utløpsdatoen på poengene.

Når det gjelder Eurobonus-shoppen er det nå innført restriksjoner, hvor hvert medlem kun kan bruke 30.000 poeng per måned. Det gir deg ikke mange valgmulighetene, og varene i shoppen er dessuten svært kostbare.

Fire ølglass fra Orrefors til 342 kroner koster deg for eksempel 11.020 poeng og en salt- og pepperkvern fra Rosendahl til 479 kroner koster 15.450 poeng. Vil du har en iPhone 11 Pro Max 64GB, som i butikk koster rundt 12.000 kroner, må du ut med 522.460 poeng, men det er uansett langt over grensen på 30.000 poeng.

Flybilletter med SAS til 500 kroner koster deg til sammenligning kun 5000 poeng.

Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet

SAS skilte nettopp ut Eurobonus som et eget selskap

Den 31. oktober ble SAS Eurobonus skilt ut som et eget separat selskap, og da ble samtidig vilkårene og betingelsene for medlemmene endret.

Uten at Pengenytt har sjekket hva som er nytt, er vel endringene neppe til gunst for SAS sine kunder. 

– Hensikten med å skille ut EuroBonus i et eget datterselskap, er å synliggjøre verdien av selskapet og derved styrke verdien av SAS-aksjen. Målet er å gjøre SAS-aksjen mer attraktiv for investorer, noe som er spesielt viktig under rekapitaliseringsprosessen, sier Eckhoff.

– Finnes det endringer i vilkårene som kommer medlemmene til gode?

– Det er så vidt jeg vet ikke andre endringer i vilkårene enn presisering av ovenstående selskapsstruktur og tilhørende privacy policy (behandling av personopplysninger, red.anm.), svarer pressesjefen i SAS.

SAS meldte for øvrig i april at selskapet tilbyr Eurobonus-medlemmer en 12 måneders forlengelse av sitt nåværende medlemsnivå, gitt at det utløper mellom 31. mars 2020 og 28. februar 2021.

Hvis du for eksempel var gullmedlem med utløpsdato 31. juli 2020, utvides altså gullmedlemskapsnivået til 31. juli 2021.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Forbrukerrådet ber deg være forberedt på at flyselskaper kan gå konkurs

Regjeringen vil ha en omfattende endring av folketrygdens ytelser til etterlatte

Dette avgjør om det er lønnsomt å ta ut alderspensjon fra fylte 62 år eller ikke

Nå vil Ikea betale deg inntil 50 prosent for dine brukte møbler

Bank tilbyr nå boliglån til 1,10 prosent rente