Kraftig vekst i reisende som sjekker sine flyrettigheter på nettsidene til Forbrukerrådet

Har du opplevd et forsinket, innstilt eller overbooket fly i sommer? Eller kanskje at bagasjen din ikke kom frem? Da kan du sjekke ut hvilke rettigheter du har på Forbrukerrådets nettsider. Flyselskapene har også en plikt til å informere deg. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Nesten dobbelt så mange sjekket sine flyrettigheter på nettsidene til Forbrukerrådet i juli og august, sammenlignet med samme periode i fjor.

Selv om det var forholdsvis lite flykaos i sommer sammenlignet med sommeren i fjor, økte antall besøkende på flyrettighetssjekken til Forbrukerrådet med 90 prosent.

Mens 31.300 unike brukere var innom nettsidene fra 1. juli til og med 31. august i år, var tallet for samme periode i fjor på 16.500.

Annonse:


– Årsaken til økningen skyldes for dårlig informasjon fra flyselskapene om rettighetene til passasjerene. Det gjør at de går til andre kilder, som oss, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecile Høst til egne nettsider.

En rapport om reisevaner fra mars i år viser at nesten hver tredje passasjer mener de har fått dårlig, eller svært dårlig, informasjon fra flyselskapet ved forsinkelser eller innstillinger.

Les også: SAS slutter med taxfree-salg fra høsten av

Slik sjekker du dine rettigheter

Pia Cecilie Høst, leder forbrukerdialog hos Forbrukerrådet.

Har du opplevd at flyet ditt ble forsinket, innstilt eller overbooket i sommer? Eller kanskje at bagasjen din ikke kom frem? Da kan du ha krav på kompensasjon.

På Forbrukerrådets nettsider finner du informasjon om dine rettigheter når du reiser, og hvordan du klager hvis uhellet er ute.

– Flyrettighetssjekken gir deg mulighet til å finne ut akkurat hva du har rett på, hvis flyet ditt blir forsinket eller innstilt, eller bagasjen forsvinner, sier Høst, og fortsetter: 

– Du plotter bare inn flyplassene du reiser mellom og hva som er feilen. Du kan også klage direkte til flyselskapet gjennom flyrettighetssjekken. Var flyreisen en del av en pakkereise, så klager du til reisearrangøren, seier Høst.

Flyselskapet, eller reisearrangøren, må få en sjanse til å gjøre opp for seg, og de aller fleste sakene løser seg mellom passasjerene og flyselskapet, ifølge henne.

Kommer du ingen vei med flyselskapet eller pakkereiseselskapet, kan du klage til Transportklagenemnda for fly eller Pakkereisenemnda.

– Igjen er tipset å sjekke flyrettighetssjekken. Sjekk om avslaget fra flyselskapet er riktig. Det er bortkastet tid for både deg og nemnda om du sender en grunnløs klage, sier Høst.

Det er stor pågang til nemndene. Sidan første juli til og med slutten av august har Transportklagenemnda for fly fått 630 nye saker og Pakkereisenemnda 38 saker.

Les også: Norwegian skal satse på pakkereiser

SAS tror erstatningshjelpere har noe av skylden

Knut Morten Johansen, pressesjef i SAS. Foto: SAS

– God, korrekt og relevant informasjon er vårt ultimate mål når irregulære situasjoner oppstår, og vi anvender alle tilgjengelige plattformer og kanaler for å lykkes med dette, opplyser pressesjef Knut Morten Johansen i SAS til Pengenytt.

Samtidig mener han det tidvis er en utfordring at informasjonsmengden blir stor, og oppleves lite relevant for den enkelte som har sine individuelle behov når uregelmessigheter oppstår.

Johansen peker da på at SMS, med lenker til transportvilkår og passasjerenes rettigheter, praktiseres i stort omfang.

– Vi ser dessverre at den store tilveksten av selskaper, som gjør store penger på å føre saker på vegne av reisende ved å ta opptil 25 prosent av en eventuell berettiget erstatning, gir høye forventninger om kompensasjonsbeløp i sitt innsalg, sier pressesjefen, og legger til:

– Taperne er passasjerer som har opplevd irregulære situasjoner, og har blitt påført tap som skal erstattes, og har berettigede krav som utbetales uavkortet om man går direkte til flyselskapet.

Johansen tror forventningene som skapes av selskaper som AirHelp og andre, fører til at passasjerene ikke stoler på den informasjonen de får fra flyselskapet.

Det igjen kan være en forklaring på hvorfor flere kontakter forbrukermyndighetene om hva som er gjeldende jus.

Les også: Forny passet ditt nå, og unngå nytt kaos til våren

Hevder flyselskapene prøver å unngå erstatningsutbetalinger

Ifølge Frederik Finnes, presseansvarlig i AirHelp Norge, blir nærmere 50 prosent av alle søknader om erstatning på grunn av rettmessige krav tilbakevist av flyselskapene på globalt basis.

– SAS er relativt gode på erstatninger, Norwegian er blant de dårlige. Hvorfor de ikke ønsker å la tredjepart, som advokater eller erstatningstjenester, ta sakene for passasjerene, noe både Ryanair og Norwegian har som klausul, er at de helst vil slippe utbetalinger, sier Finnes.

– Hadde alle som søkte om rettmessig erstatning etter EC261 regelverket fått sine penger, hadde det selvsagt ikke vært noe behov for denne type assistanse, men slik er det altså ikke. Nå forsøker flyselskapene å late som at de velvillig betaler ut erstatning, mens det i virkeligheten ofte er tvert imot. Det hender at selskapene holder informasjon tilbake eller kommer med uriktige opplysninger om årsak til forsinkelser eller kanselleringer, for å unngå erstatningsutbetalinger, legger han til.

Finnes mener derfor at assistanse i slike saker, for eksempel fra en tredjepart som Airhelp, er nyttig for mange. Dette fordi ikke alle passasjerer har tid eller krefter til å gå rundene med flyselskapene.

– Vi får tilbakemeldinger fra mange som sier at flere flyselskaper driver en utmattelsestaktikk for å slippe utbetalinger, noe de føler er en belastning. For mange blir det da ganske åpenbart at det lønner seg benytte seg av trejdepartsassistanse fremfor å ikke få erstatning i det hele tatt, sier han.

Les også: Slik unngår folk boplikten

Norwegian mener de tar ansvar

– Å ha fornøyde kunder er viktig for oss, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre servicen og kundeopplevelsen til våre reisende når de opplever uregelmessigheter, skriver Andreas Hjørnholm, presseansvarlig i Norwegian, i en epost.

– Vi følger EUs regelverk for passasjerrettigheter og informerer kunder hva de har krav på ved forsinkelse/kansellering via SMS, såkalte «handouts» på flyplassen, innsjekkingsautomater på flyplassen, på nett og via ansatte på flyplassen, legger han til.

Flyselskapet Norwegian peker også på dette med forventninger til kompensasjon.

– Ofte skapes det et inntrykk av at kunder kan klage på ting som ikke utløser kompensasjon i henhold til EU-regelverket, og både vi som selskap, media og Forbrukerrådet har et ansvar for å gi kundene riktige forventinger til kompensasjon, avslutter Hjørnholm.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette har du krav på om flyreisen ikke gikk som planlagt

Du kan spare tusenlapper i gebyrer på å ta med riktig betalingskort til utlandet

Nettsteder skrur opp prisen når nordmenn bestiller ferie

Kraftig verdiøkning på ferieboliger i Tyrkia smuldrer nå bort for flere tusen nordmenn

I høst får vi ny 1000-kronerseddel