Dette har du krav på om flyreisen i sommer ikke gikk som planlagt

I sommer har mange flypassasjerer opplevd forsinkelser og kanselleringer. Er du blant disse, bør du sjekke om du har krav på erstatning. Illustrasjonsbilde: Bruno Sanchez/ Flickr.com

Har du opplevd at flyet ditt ble forsinket, innstilt eller overbooket i sommer? Eller kanskje at bagasjen din ikke kom frem? Sjekk her om du kan få kompensasjon.

Mange flyselskaper har hatt store problemer i sommer, noe som i stor grad skyldes en omfattende flygelederstreik i deler av Europa.

SAS alene måtte innstille om lag 500 av 25.000 avganger i juli, noe som rammet rundt 60.000 passasjerer, ifølge selskapet.

Punktligheten, det vil si hvor mange av flyvningene som ankom før det hadde gått 15 minutter etter oppsatt rutetid, var på rundt 68 prosent i samme måned. Det vil si at mer enn 3 av 10 SAS-fly opplevde forsinkelser.

Norwegian var ikke noe bedre, med en punktlighet på 67,9 prosent i juli-måned.

Til sammenligning hadde lavprisselskapet en punktlighet på 77 prosent i andre kvartal i år.

Les også: Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

Dette har du krav på når du opplever forsinkelser

Når du blir utsatt for flykaos, finnes det heldigvis lover i EU/EØS som regulerer hva du har krav på.

Ifølge Forbrukerrådet har alle flyselskap og reiseoperatører en plikt til å informere sine passasjerer når noe uforutsett skjer.

I de tilfellene forsinkelsen overstiger to timer, har du dessuten krav på mat og drikke.

Annonse:


– Om du ikke får utdelt mat og drikke, kan du kjøpe dette selv. Ta vare på kvitteringene, så skal flyselskap eller reiseoperatør dekke dette i etterkant, sier forbrukerdirektør Randi Flesland til egne nettsider.

Dersom forsinkelsen blir langvarig, kan du om nødvendig også ha krav på gratis hotellovernatting og transport tur/retur dit.

Les også: Kraftig verdiøkning på ferieboliger i Tyrkia smuldrer nå bort for flere tusen nordmenn

Ble flyet ditt kansellert?

Direktør i Forbrukerrådet Randi R. S. Flesland. Foto: Ole Walter Jacobsen/ Forbrukerrådet

Blir imidlertid flyet kansellert/ innstilt, har du tre valg:

  • få nye billetter til bestemmelsesstedet så snart som mulig
  • få nye billetter til et senere tidspunkt etter ditt ønske
  • få refusjon av billetter du ikke fikk benyttet på grunn av kanselleringen

Dette er hjelp du alltid har krav på, men i noen tilfeller vil du også ha krav på økonomisk erstatning.

Sørg bare for at du selv sjekker at du får det du lovmessig har rett på.

En undersøkelse som nettstedet The Quartz refererer til, viser nemlig at over halvparten av alle europeere som er kvalifisert til kompensasjon faktisk ikke sender inn krav om det.

Les også: Boligprisene på Kanariøyene er lavere nå enn i 2004

I disse tilfellene har du krav på erstatning

For at du skal ha rett til kompensasjon, må flyselskapet eller reisearrangøren selv være ansvarlige for forsinkelsen eller kanselleringen.

Det kan eksempelvis være dersom det er mannskapsmangel eller tekniske feil.

Hvis du ikke kommer med et fly som er overbooket, er dette også noe som utløser rett til erstatning.

Krav om økonomisk kompensasjon faller imidlertid som regel bort dersom det skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik, uforutsette sikkerhetstiltak eller lignende. 

I slike tilfeller kan imidlertid en reiseforsikring gjelde. Det forutsetter at forsinkelsen er forårsaket av værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlandinger.

Skyldes forsinkelsen andre ting, som for eksempel streik, konkurser, bemanningsproblemer og lignende, så er du ikke dekket av forsikringen.

For at du skal ha rett på hjelp fra flyselskapet ved forsinkelser, må det gå en viss tid: Reiser du i Norden er det to timer, til reiser i Sør- og Mellom-Europa er det tre timer og utenfor Europa er det fire timer.

Les også: Valutafelle som koster nordmenn én milliard kroner i året skal nå fjernes

Beløpet kan utgjøre opptil 600 euro, eller rundt 5700 kroner

Hvor stort beløp du har krav på, avhenger blant annet av hvor langt du skal reise, hvor lenge forsinkelsen varer og hva problemene skyldes.

Flyr du for eksempel Oslo–København, vil du ha rett på opptil 250 euro. Reiser du Oslo–Roma eller Oslo–New York er kompensasjonen opptil hhv 400 og 600 euro.

Selv om dette er standardsatser du kan få uansett om du har hatt utgifter eller ikke, kan du også søke om kompensasjon for utgifter ut over dette hvis du har dokumentasjon på det. 

For at du enkelt skal kunne sjekke hva du har krav på, har Forbrukerrådet opprettet en egen portal på sine nettsider som viser dine rettigheter (se under). 

– Å klage er lett. Sett deg ned med flybilletten. Bruk rettighetssjekken på forbrukerrådet.no/fly for å finne ut hva du har krav på. Fyll så ut klageskjemaet for erstatning hos flyselskapet. Det tar bare et kvarter, sier Flesland i Forbrukerrådet, av egen erfaring.

Det tar tre år før kravet ditt blir foreldet, minner hun om.

Les også: Dette har du krav på om du blir syk eller skadet i ferien

Nekter flyselskapet å gjøre opp?

Får du ikke det du mener du har krav på, kan du klage til Transportklagenemnda/fly.

Er innstillingen eller forsinkelsen skjedd utenfor Norge, og du ikke kommer noen vei med flyselskapet, kan Forbruker Europa veilede deg til rett instans.

Reiser du på pakkereise, kan du kreve kompensasjon og/eller erstatning i henhold til reglene over fra flyselskapet, hvis det var ansvarlig for problemet.

Var problemet arrangøren sitt ansvar, kan du ha krav på prisavslag eller erstatning fra den.

Hvis du ikke når fram hos arrangøren eller flyselskapet, kan du klage til Pakkereisenemnda.

Les også: Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Forsikringsselskap har fått betydelig flere krav

Therese Nielsen i Sparebank 1 Forsikring.

Som nevnt over, må du ha reiseforsikring for å få erstatning når flytrøbbelet ikke skyldes flyselskapet selv.

Sparebank 1 Forsikring melder om at nær 600 av deres kunder har meldt inn forsikringskrav etter flyforsinkelser i sommer.

Det er mer enn dobbelt så mange som gjennomsnittet de siste fem årene, som er på 264 forsikringskrav.

– Forsikringsselskapene dekker kun flyforsinkelser som skyldes uforutsette værforhold eller tekniske feil. Når flyforsinkelsene skyldes kansellering eller overbooking som flyselskapene selv har ansvaret for, er det flyselskapene som skal stå for kompensasjonen, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Sparebank 1 Forsikring, i en pressemelding fra selskapet.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet sommeren 2018

Disse fem ferielandene har gjort dårligst inntrykk på oss

Nettsteder skrur opp prisen når nordmenn bestiller ferie

Stadig færre får bruk for reiseforsikringen