Undersøkelse viser at menn er mer prisbevisste enn kvinner

Menn er mer prisbevisste enn kvinner, ifølge en ny undersøkelse. Begge kjønn er dessuten mer prisbevisste på billige varer enn dyre. Illustrasjonsbilder/ montasje: Pixabay/ Pengenytt

Trodde du at nordmenns prisbevissthet øker jo mer varene koster? Feil. En ny undersøkelse viser at jo lavere prisen er, desto mer prisbevisste er vi. Menn jager dessuten lavere pris oftere enn kvinner.

I en meningsmåling utført av analysebyrået Opinion på vegne av sammenligningstjenesten Prisjakt.no oppgir nær halvparten av de spurte at de er mer prisbevisste enn de fleste andre.

Bare åtte prosent svarer at de er mindre prisbevisste.

– Vi ønsket å for klarhet i hvor prisbevisste nordmenn egentlig er. Svaret er at de fleste av oss, og stadig flere, har et bevisst forhold til hva ting koster og hva vi ønsker å betale for varene vi kjøper, uttaler daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no i en pressemelding.

– Selv om mange nordmenn generelt har god råd, og kanskje spesielt i disse dager med feriepenger på konto, er vi alltid ute etter å gjøre «en god deal», legger han til. 

Prisbevissthet handler ikke nødvendigvis om å kjøpe det billigste produktet eller den billigste tjenesten, men om å velge det best prisede produktet i forhold til kvalitet.

En velfungerende konkurranse er faktisk avhengig av at vi som forbrukere er prisbevisste.

Les også: Du kan spare 10.000 kroner i året ved å kjøpe snus på nett

Menn er mest prisbevisste

Daglig leder i Prisjakt.no, Are Vittersø. Foto: Prisjakt

Undersøkelsen om nordmenns prisbevissthet slår dessuten fast at menn gjennomgående er mer prisbevisste enn kvinner.

For uavhengig av hvilke varer som ble kjøpt de siste seks måneder, så svarte 48 prosent av mennene at de gjorde en prissammenligning.

Det tilsvarende tallet for kvinner er 37 prosent.

Aldersgruppen 30-44 år er visstnok mest prisbevisst, hvor hele 61 prosent svarte bekreftende på at de hadde foretatt en prissammenligning.

Ifølge undersøkelsen er det ikke nødvendigvis når vi kjøper dyre ting som biler, båter eller klokker at vi sjekker og sammenligner priser.

– Det er faktisk flere som sjekker priser på produkter til under 100 og 200 kroner, enn de som sjekker prisene i den øvre delen av skalaen. Det er et tydelig bevis på at nordmenns kostnadsfokus er prisuavhengig, sier Are Vittersø.

Les også: Stor oversikt: Dette er de billigste indeksfondene

Eldre er dårligst til å sjekke pris

Videre viser undersøkelsen at hele tre av fire har valgt en annen leverandør eller butikk enn de først hadde planlagt, fordi prisundersøkelsen oppdaget en rimeligere butikk som solgte den samme varen.

– Her går det et tydelig skille mellom de under og over 45 år. Jo eldre man blir, jo mindre sjekker man priser og velger enn annen butikk enn først planlagt, forteller Vittersø.

Annonse:


– Det er over tid store penger å spare på å være prisbevisst, enten du skal handle for noen hundrelapper, eller bruke mye mer, sier Vittersø.

Hele 9 av 10 oppgir at de er medlem av en eller flere kundeklubber, men bare halvparten svarer at de benytter seg av alle fordeler og tilbud derfra.

– De virkelig prisbevisste bruker fordeler, rabatter og opptjente poeng, og det er viktig å følge med, for her er det ofte penger å spare, sier Vittersø, og avslutter:

– Et lite poeng i undersøkelsen er at flere kvinner enn menn er medlem i slike kundeklubber, og kvinnene svarer i større grad at de bruker tilbudene.

Les også: Svært få mobilkunder dumper Telenor og Telia for å spare tusenlapper

Bekrefter tidligere funn

I 2012 utførte analyseselskapet InFact en undersøkelse for Metronet hvor det ble spurt om hvorfor vi nordmenn handler i utenlandske nettbutikker.

Hele 59 prosent svarte da at pris var en avgjørende, eller helt avgjørende faktor.

Det var derimot store ulikheter mellom kjønnene.

For mens 61 prosent av mennene oppga pris som avgjørende, gjaldt det kun 54 prosent av kvinnene.

Undersøkelsen til InFact fant dessuten at menn er mer opptatte av kunne sammenligne priser enn kvinnene.

Mens 46 prosent av mennene syntes dette var viktig, mente kun 35 prosent av det motsatte kjønn det samme.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Du kan spare tusenlapper i gebyrer på å ta med riktig betalingskort til utlandet

Kärcher har ført kundene bak lyset med sin produktgaranti

Få vet at de har fem års reklamasjonsfrist på mobilen

Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt

Disse kortene gir størst rabatt på drivstoff i Norge og utlandet