Bilbransjen frykter betydelig avgiftshopp på enkelte modeller fra nyttår

Ny utslippsmåling kan føre til at enkelte bilmodeller får betydelig høyere avgifter fra nyttår. En Volvo XC60 med dieselmotor kan for eksempel få en avgiftsøkning på 79.000 kroner, noe som vil gi en prisøkning på rundt 12 prosent. Foto: Jakub Maciejewski/ Wikimedia commons

I bilbransjen råder det full forvirring om hva nye biler vil koste etter nyttår. Finansministeren vil ikke komme med noen avklaring før neste års statsbudsjett skal besluttes.

Annonse:


Fra 1. september tas den nye EU-standarden for utslippsmålinger for biler i bruk.

Den har fått navnet WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), og vil endre grunnlaget for fastsettelsen av norske bilavgifter.

Frem til nyttår vil imidlertid avgiftene bli beregnet etter en overgangsordning, og de fleste bilimportørene har allerede oppdatert sine prislister etter denne modellen.

Hva som skjer fra og med 1. januar, er derimot helt uvisst.

– Det store skiftet skjer ved årsskiftet. Land som Sverige og Belgia har vært tidlig ute med å si at overgangsordningen skal videreføres i 2019. Vi tror det er en fornuftig vurdering. I Norge vet vi ikke hvordan avgiftene med WLTP vil bli, sier administrerende direktør Frode Hebnes i bilforhandlerkjeden Bilia Norge til DN.

Beregninger gjort av bilimportørene tyder på at de fleste biler blir titusener av kroner dyrere, med mindre overgangsordningen forlenges, skriver avisen.

Hebnes i Bilia Norge presiserer at han ikke er motstander av nøyaktige målinger, men at bransjen trenger forutsigbarhet på hvordan avgiftene skal beregnes.

I forrige uke uttalte finansminister Siv Jensen at hun ville komme tilbake til dette når forslaget til statsbudsjettet for 2019 skal legges frem 8. oktober.

Det kan likevel gå til desember før det blir vedtatt.

Bilimportørenes landsforening har tidligere estimert en prisøkning på rundt 10-14 prosent for de mest solgte bilmodellene på det norske markedet, dersom hele avgiftsøkningen legges over på bilkjøperne.

For å illustrere med noen eksempler, vil en Volkswagen Tiguan med 150 hestekrefter dieselmotor, Volvo XC60 med dieselmotor og Toyota Yaris Hybrid bli hhv 85.000, 79.000 og 23.000 kroner dyrere.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet sommeren 2018

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler

Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Dette bilmerket har den beste nybilgarantien