Elbil lønner seg også i 2023

elbil ladingElbil ladestasjon. Foto: Pixabay.

Elbilfordelene blir stadig færre, men lave drivstoffkostnader bidrar til at elbil fortsatt lønner seg. – Den største fordelen får du hvis du kan lade bilen hjemme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Den største fordelen elbilister har nå er noe regjeringen aldri har innført som en elbilfordel, nemlig drivstoffkostnadene. Kan du lade elbilen din hjemme, er det betydelig billigere enn å fylle bensin eller diesel.

– Vi har nytt godt av lave strømpriser i Norge. Etter at prisene har skutt i været redder strømstøtten elbilladingen hjemme, sier Sødal.

Fire ganger dyrere med diesel

Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3800 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte ville det kostet 5800 kroner i året.

En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner.

Om den gjennomsnittlige spotprisen i stedet lå på fem kroner per kWh ville lading av elbil vært litt dyrere enn å fylle dieselbilen, om det ikke hadde vært for strømstøtten. Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4800 kroner.

Nye avgifter

Fra nyttår må du betale moms på kjøpesummen over 500 000 når du kjøper en ny elbil. I tillegg har regjeringen innført en ny vektavgift som gjelder alle biler. Denne slår ekstra hardt ut på elbilene siden de har en batteripakke som veier mye.

– Det viktige nå er at avgiftene ikke økes enda mer i 2024. Med det bykset som kom nå i 2023, vil det være lurt av regjeringen å stanse på dagens nivå, fordi elbilmarkedet fremdeles er sårbart, sier Nils Sødal.

Noen elbilfordeler bestemmes av staten, mens andre fordeler avgjøres av kommunene eller fylkeskommunene.

Elbilfordelene 2023:

  • Elbiler betaler fortsatt mindre i bompenger enn andre biler. Staten har satt en grense på at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det andre biler betaler. Før 1. januar 2023 var denne maksgrensen på 50 prosent. Hvor stor andelen er bestemmes lokalt.
  • Elbiler betaler maksimalt halv pris på ferger sammenlignet med det bensin- og dieselbiler betaler. Dette gjelder både på riksveier og fylkesveier.
  • Elbiler har mange steder billigere parkering på kommunale parkeringsplasser. Eventuell rabatt for elbiler bestemmes av kommunene selv. I noen kommuner er det gratis å parkere med elbil, noen har rabatt, mens andre kommuner tar full pris.
  • Elbiler kan kjøre i kollektivfelt, med noen unntak. Noen strekninger krever at det er minst to personer i bilen ved kjøring i rushtid eller hele døgnet. Hvilke regler som gjelder for en strekning står opplyst på skilt. Dersom kollektivfelt-skiltet har et underskilt hvor det står «Gjelder ikke EL-motorvogn», kan ikke elbiler kjøre der.

Disse fordelene får du også som elbilist:

  • Lavere servicekostnader. En elbil har færre deler som trenger service, og trenger for eksempel ikke påfyll av olje
  • Ingen klimautslipp under kjøring
  • Bedre sikkerhet, på grunn av ny teknologi og lavt tyngdepunkt som følge av det tunge batteriet i gulvet
  • Lading hjemme for de som har mulighet til det
  • Raskere akselerasjon
  • Mer stillegående