Kärcher har ført kundene bak lyset med sin produktgaranti

Inntil i år har Kärcher hatt kun to års garanti på sine høytrykkspylere, til tross for at forbrukerkjøpsloven gir deg fem års reklamasjonsfrist. Det har heller ikke stått noe sted hvilke fordeler garantien skulle ha, utover det som følger av loven. Foto: Kärcher

Kärcher, som blant annet produserer høytrykkspylere og vindusvaskere, har brukt sin produktgaranti aktivt i sin markedsføring. Problemet er bare at garantien trolig har vært verdiløs for kundene.

I januar meldte Kärcher Norge at de hadde innført fem års garanti på alle produkter i sitt «Home & Garden-sortiment».

– Dermed utvides garantien på alle produkter for hjem og hage fra to til fem år, sto det i meldingen.

Fra to til fem år. Dette sto på nettsidene til Kärcher tidligere i mai. Nå har selskapet fjernet all informasjon om at garantien ble utvidet fra to år. Bilde: Skjermdump fra Kärcher.no

Selskapet viste videre til en markedsundersøkelse som konkluderte med at trygg handel er et av de viktigste kriteriene for halvparten av oss forbrukere når vi skal velge blant merker og produsenter.

– Vi tar forbrukerne på alvor, og er opptatt av å gi kundene våre trygghet. Utvidet garanti er en ekstra service vi ønsker å tilby. Kundene skal være sikre på at de har gjort et trygt kjøp når de velger Kärcher, uttalte salgssjef Geir-Inge Hanssen i Kärcher Norge i den forbindelse.

Den nye garantien gjelder for produkter kjøpt fra og med 1. januar i år, og har i utgangspunktet ikke tilbakevirkende kraft, opplyste selskapet videre.

Les også: Her får du de laveste boliglånsrentene nå

Produktene har reklamasjonsfrist på fem år

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve/ Forbrukerrådet

Nyheten om utvidet garantitid har Kärcher senere brukt aktivt i sin markedsføring.

Senest i begynnelsen av denne måneden kunne du se annonser for høytrykkspylere og andre rengjøringssystemer fra Kärcher hvor det sto at garantitiden har blitt utvidet fra to til fem år.

Det ble det imidlertid en slutt på etter at Pengenytt tok kontakt med selskapet.

For en garanti skal gi forbrukerne noe mer enn hva de har krav på etter loven, og forbrukerkjøpsloven gir deg allerede rett til å reklamere på slike produkter i fem år.

– En garanti skal gi bedre rettigheter for kunden enn det som følger av forbrukerkjøpsloven, bekrefter Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

– Produkter som er ment å vare over tre og et halvt år ved vanlig bruk, har fem års reklamasjonsfrist. Det er rimelig klart at både høytrykkspylere, feiemaskiner, robotstøvsuger og lignende apparater har en levetid på godt over tre og et halvt år ved vanlig bruk. De har alle sammen en reklamasjonsfrist på fem år etter forbrukerkjøpsloven, legger han til.

Når Kärcher tidligere har operert med to års garanti, har selskapet dermed gitt kundene dårligere vilkår enn de har hatt etter loven.

Les også: Stor test avslører at du kan spare tusenlapper i gebyrer på å ta med riktig betalingskort til utlandet

Dette er kravene til en garanti

Dersom noen ønsker å bruke ordet «garanti», er det imidlertid ikke nok å tilby fem års garantitid på produkter som det allerede er fem års reklamasjonsfrist på.

Kjøperne må som nevnt få rettigheter og fordeler som går lenger enn det som følger av forbrukerkjøpsloven.

Hvis det ikke er en garantitid som er lengre enn reklamasjonsfristen, kan selgeren for eksempel påta seg å svare for flere feil og mangler enn det som følger av loven.

Annonse:


Selger kan også velge å påta seg ansvar uavhengig om kunden er å bebreide for feilen eller ikke.

Uansett hva fordelen(e) går ut på, skal dette opplyses klart og tydelig til kjøper.

Kärcher har enten ikke skjønt dette eller rett og slett misbrukt garantibegrepet, for i verken annonsematerialet eller i garantivilkårene på nettsidene var det tidligere denne måneden opplyst om hva garantien skulle gi i merverdi til kundene.

Les også: Et flertall på Stortinget ønsker nå å utrede veiprising som et alternativ til bompenger

Garantien gir visstnok fordeler

Når Pengenytt konfronterer Kärcher med at garantien ikke gir noen fordeler utover det som følger av forbrukerkjøpsloven, svarer servicesjef Øyvind Adeler følgende i en epost:

– Garantien gir forbrukeren en bevismessig fordel ved at det blir opp til Kärcher å sannsynliggjøre at garantien ikke gjelder. Det gjelder for eksempel som følge av feil som skyldes ulykkeshendelse, feil ved håndtering av tingen eller annet forhold som forbrukerne svarer for.

– Ved vanlig kjøp uten garanti gjelder en formodning om rettmessig mangelskrav fra forbrukeren, der en mangel viser seg innen seks måneder. Etter utløpet av seks måneders-fristen blir det opp til forbrukeren å godtgjøre at mangelen forelå på kjøpstidspunktet, og derfor er en rettmessig reklamasjon, skriver Adeler videre, og legger til:

– Garantien gir også kunden trygghet for at material- og produksjonsfeil utbedres i fem år fra kjøpsdato, såfremt forholdet ikke skyldes skader eller bruk som kunden må svare for. Det vil med andre ord ikke bli reist spørsmål om «tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre» enn to år.

Les også: Vil innføre enklere regler for arbeid på bolig

Ikke automatisk enig med Forbrukerrådet

– Mener du at det ikke er fem års reklamasjonsfrist etter forbrukerkjøpsloven på disse produktene? Selv mobiltelefoner, som jo brukes daglig, har fem års klagefrist, ifølge en dom fra Høyesterett.

– Når det gjelder to eller fem års reklamasjonsrett, er det et vurderingsspørsmål per produkt og gir rom for tolkning. Vår garanti er på fem år og dermed er ingen vurdering nødvendig.

Han er dermed ikke enig i Forbrukerrådets konklusjon.

På spørsmål om hvorfor det ikke står noen plasser om hvilke fordeler garantien gir, er svaret:

– Takk for henvendelsen din, vi har nå oppdatert våre hjemmesider for å presisere bedre hva garantien vår inneholder.

Adeler har ikke svart Pengenytt på om dette betyr at selskapet innrømmer feil.

Følgende ble lagt til på nettsidene til Kärcher kort tid etter henvendelsen fra Pengenytt: «Hvis ikke noe annet bevises, skal en feil/ mangel som viser seg innen 5 år etter kjøpsdatoen av produktet, formodes å ha eksistert ved levering».

Les også: Få vet at de har fem års reklamasjonsfrist på mobilen

Forbrukerrådet er glade for at Kärcher rydder opp

Når Thomas Iversen i Forbrukerrådet blir forelagt de nye opplysningene, er svaret dette:

– Det virker som Kärcher her følger forbrukerkjøpsloven, og at garantien deres gir bedre rettigheter ved å snu bevisbyrden for kunden også etter 6-månedersperioden som loven legger opp til, sier han.

Han opplyser samtidig at Forbrukerrådet ser positivt på at Kärcher endrer informasjonen på nettsiden sin.

– På generelt grunnlag mener Forbrukerrådet at høytrykksspylere ved vanlig bruk har vesentlig lengre holdbarhet enn to år, og dermed har fem års reklamasjonsfrist. Det forutsetter selvfølgelig at kunden ikke har skadet produktet selv, for eksempel ved å la det fryse, sier Iversen, og legger til:

– Det kan likevel tenkes tilfeller som ikke omfattes av garantien, der spørsmålet om to eller fem år kan aktualisere seg. Garantien ser ikke ut til å omfatte erstatning for skader produktet forårsaker, heller ikke mangler ved litiumbatterier. Der forbrukeren lider tap som ikke omfattes av garantien, men som omfattes av forbrukerkjøpsloven, vil distinksjonen av to eller fem år være relevant.

– Vi forventer likevel at Kärcher rydder opp i slike saker når de dukker opp, avslutter han.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Skattekalender for 2019: Her er alle de viktigste datoene

Disse kortene gir størst rabatt på drivstoff i Norge og utlandet

Disse bilforhandlerne har de mest fornøyde kundene i 2019

Prisen for installeringen av 2,9 millioner smarte strømmålere kom på ni milliarder kroner

Så mye strøm sparer du med varmepumpe