To mobilselskaper tilbyr nå overføring av ubrukt mobildata til neste måned

Nå kan du få overført ekstra data til neste måned, dersom du ikke bruker opp hele kvoten denne måneden. Illustrasjonsfoto: Pexels

I slutten av forrige uke meldte mobilselskapet Ice at de vil tilby sine kunder såkalt «data rollover» fra mars. Nå følger Telenors lavprisselskap Talkmore opp med et tilsvarende tilbud.

Fra og med i mars får alle privatkunder med mobilabonnement hos Ice automatisk overført ubrukt mobildata til neste måned.

Det gjelder både eksisterende og nye kunder, enten det er data igjen fra ordinær datamengde eller du har kjøpt ekstra datapakke.

I praksis betyr det at dersom du som kunde har to gigabyte inkludert i ditt abonnement, og kun bruker én gigabyte, overføres det resterende til neste måned.

Det vil si at du da har tre gigabyte til rådighet påfølgende måned.

Det er imidlertid en liten begrensning. Du får nemlig maksimalt overføre den mengden data som du opprinnelig har i abonnementet, det vil si maksimalt to gigabyte i dette eksempelet. 

ICE har til nå ikke tilbydd fri roaming i EU og EØS til sine kunder, slik en rekke andre operatører gjør. Ifølge egne nettsider melder de at nye abonnement blir lansert i løpet av våren, hvor også bruk i EU og EØS er inkludert.

Les også: Effektiv rente på dette kredittkortet kan være på over én milliard prosent

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Talkmore følger opp

Lørdag formiddag meldte Telenor-eide Talkmore at noen av deres kunder får «rollover» allerede nå. Ubrukt data fra februar blir dermed overført til mars, uten at du trenger å gjøre noe.

Dette gjelder for privatkunder med abonnementene Fritt (3 og 5 gigabyte) og Fritt + EU (2, 4, 8 og 12 gigabyte).

Det er ingen maksgrense på dataen som rulles over til Talkmorekundene. All ubrukt data i abonnementet eller datapakken din rulles over, opplyser selskapet.

Det store spørsmålet blir nå om også de andre mobilselskapene vil følge etter Ice og Talkmore.

– Vi følger nøye med på hva konkurrentene gjør. Vi jobber løpende med produktutvikling og kundeopplevelse, men har ikke trukket noen konklusjon på hva vi konkret skal gjøre på dette, skriver administrerende direktør i Hello, Thomas Sandaker, i en epost til Pengenytt.

Følg oss på Facebook og i andre medier denne uken, svarer OneCall-sjef Øistein Eriksen kryptisk.

– Du vil ikke røpe noe mer enn det?

Nei. Vi har tradisjon for å informere kundene våre før vi tipser media.

Les også: Denne strømfellen koster mange dyrt

Les også: Skatteetaten oppfordrer deg til å sjekke årsoppgavene

Les også: 88 prosent av strømmen din kan være kullkraft (annonsørinnhold)