Slik reduserer du rekkeviddetapet fra 50 til 15 prosent på vinteren

POPULÆR KINESER: MG ZS EV ble den tredje mest solgte bilen i oktober. Her får du tips til hvordan den bevarer rekkevidden lengst mulig i vinter. Foto: Norsk elbilforening.

Du har sikkert merket at elbilen har kortere rekkevidde på vinteren enn sommeren. Bilekspert gir deg her noen tips som reduserer rekkeviddetapet når gradestokken kryper nedover.

Elbilforeningens testansvarlig, Ståle Frydenlund, ser fram til den kalde fine tida. Bileksperten har gjort seg noen erfaringer som kommer ferske elbilister til nytte. Foto: Norsk elbilforening.

– Hvis du tenker gjennom kjøringen din og tar noen grep rundt lading og forvarming av batteri, kan du redusere rekkeviddetapet som på det kaldeste er ned mot 50 prosent, til 15-20 prosent, uttaler Ståle Frydenlund, Norsk elbilforenings bilekspert, i en melding.

Etter å ha testet alt av elbiler på det norske bilmarkedet i en årrekke, vet Frydenlund hva han snakker om.

Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre tilgjengelig kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag. 

– Er det snø og is på veiene er det uansett lurt å senke farten og kjøre forsiktig. I tillegg bruker du mindre energi og øker rekkevidden, sier han.

Heldigvis er det enkle småting du kan gjøre for å motvirke kuldas negative effekt.

Les også: Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Annonse:


Her følger syv tips til lengre rekkevidde

1. Sett på forvarming før du kjører

På mange moderne elbiler kan du tidsinnstille forvarming en stund før du kjører. Dette bør du helst gjøre når bilen står til lading, da bruker du ikke batterikapasitet på oppvarming.

2. Bruk setevarme

Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn varmeapparatet, selv på elbiler med varmepumpe. Sjekk hva din elbil har av utstyr i vinterpakken.

3. Varmepumpe = vinterbonus

En rekke moderne elbilmodeller er utstyrt med varmepumpe, som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe gir, litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming.

4. Sjekk lufttrykk i dekkene

For lavt lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden og energiforbruket. Det samme gjelder piggdekk, så kjør med piggfrie vinterdekk om mulig. Det er det for de fleste.

5. Hurtiglad når batteripakka er varm

Når batteriet er kaldt tar det gjerne en halvtime før batteriet er klart til å lades ved 15-20 minusgrader. Husk å hurtiglade på siste stopp før hytta, mens batteriet er varmt. Ikke vent til du skal hjem.

6. Husk silikon og unngå unødig fukt

Sett inn alle gummilister på bilen med silikonspray eller silikonstift. Det vil både motvirke kondens og hindre at dører, vinduer og ladeluka, fryser fast. Unngå at snø kommer inn i bilen og at fuktige gjenstander ligger og slenger.

7. Fersk elbilist? Bruk eco-kjøreprogrammet

Da holder bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming.

Og så til noe du ikke trenger å tenke på:

– Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og trivsel i elbilen, avslutter Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

NAF: Slik kan du unngå mus i bilen

Slik kan bensin- og dieselbiler enkelt passere bommen gratis

Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller