NorSIS og Posten advarer mot falske hentemeldinger

Se opp for falske hentemeldinger før jul. Bildet viser en selvbetjent og døgnåpen pakkeboks i Oslo. Foto: Birger Morken/ Posten Norge AS

Både Norsk senter for informasjonssikring og Posten forventer en kraftig økning i svindelaktiviteten mot forbrukere som venter levering av pakker nå før jul, og ber deg være på vakt. 

Vi går inn i det som antas å bli tidenes julehandel på nett, og høysesong for pakkesending.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) forventer økt svindelaktivitet i takt med antall pakker som blir sendt ut, da svindlere alltid ser etter gode muligheter for å lure travle forbrukere.

En hyppig brukt svindelmetode er at du mottar en falsk melding på SMS eller epost, hvor avsender utgir seg for å være Posten eller en annen fraktvirksomhet.

Meldingen forteller at det ligger en henteklar pakke et sted, men med et utestående beløp som må betales før den kan hentes ut.

Svindlere er flinke til å spille på tillit, frykt og fristelser, og en slik melding gjør nettopp det. Derfor er det fort gjort i en travel tid å bli lurt. Vi leser gjerne meldingen i forbifarten, og klikker og fyller ut før vi har tenkt oss om.

Dermed har vi betalt penger til svindlere og/eller gitt dem våre personlige bank- og kredittkortopplysninger.

Les også: Slik avslører du falske nettbutikker

Annonse:


Slik avdekker du falske henvendelser

Posten og Bring bekrefter at logoen deres jevnlig misbrukes i forsøk på svindel, og innrømmer at det av og til kan være utfordrende å skille ekte fra falske henvendelser.

Selskapene ber deg derfor tenke over følgende før du gjør noe som helst med henvendelsen:

  • Ønsker avsender at du skal gjøre noe? 
  • Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller annet? 
  • Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
  • Forventer du denne henvendelsen, eller kommer den «ut av det blå»?
  • Kontroller avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske, så det at avsenderadresse er reell er ikke et tegn på at henvendelsen er reell.

Finner du ut at det er en mistenkelig henvendelse, så kan du bare slette e-posten.

Både NorSIS og Posten har samme forebyggende råd mot å bli svindlet, og det er å laste ned Postens og/eller andre fraktselskapers app på telefonen, og registrer deg.

Da vil alle pakker som blir sendt til deg automatisk bli lagt til i appen, og du vil lett kunne se nødvendig informasjon om dine forsendelser.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Vipps-brukere advares mot SMS-svindel

Olav Thon, God morgen Norge og undertegnede journalist misbrukt i nettsvindel

Frekk svindelmetode med kredittkort brer om seg

Er det egentlig tryggere å bruke kredittkort enn debetkort på nett?

Antall svindelsaker med betalingskort har falt med 70 prosent på to år