NAF krever mer rettferdige ladepriser

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF tar til orde for en ny og mer rettferdig prismodell på hurtiglading av elbiler. Foto: NAF

En stor test viser at vi betaler dyrt for hurtiglading av elbiler. NAF mener dagens måte å prise strømmen i ladestasjonene er uoversiktlig og urettferdig, og vil derfor ha en annen prismodell for hurtiglading.

Det er store forskjeller i prisene for å lade på hurtigladere, viser en stor ladetest utført av NAF.

Elbilistene opplever et sprik på mellom 3 og 10 kroner i ladekostnad per mil. De dyreste løsningene gjør hurtigladingen langt dyrere enn både bensin og diesel.

Årsaken er at ladeoperatørene tar betalt for lading per minutt, eller en kombinasjon av minutt- og kWt-prising.

Ettersom bilene utnytter effekten laderne gir ulikt, er det lite forutsigbarhet for forbrukerne i hva de faktisk mottar av strøm hver gang de lader.

– I praksis har vi et system hvor de som lader raskt blir sponset av de som lader langsomt, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

– Enkelte betaler fire ganger så mye per kWh enn det andre gjør. Det er urimelig og urettferdig, slår hun fast.

Les også: Elbiler krasjer langt oftere enn andre biler

Mener dagens prising er uoversiktlig, dyr og dårlig

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF. Foto: NAF

Kilowatt-timer er det nye litermålet, men i dag betaler man ikke per kilowatt-time slik man gjør på strømregningen hjemme.

På grunn av måten batteriet lades på, vil forbrukerne oppleve å få ulik mengde strøm på tanken hver gang de plugger i en hurtiglader, til tross av at de står samme antall minutter og lader.

NAF vil derfor bort fra dagens modell med minuttpris.

– Vi trenger et helt nytt system. Dagens prising er uoversiktlig, dyr og dårlig, sier Ryste.

NAF mener at ladeoperatørene i større grad må prise for det forbrukerne faktisk får, ikke hvor lang tid de bruker ved ladestasjonen.

– Det er flere hensyn å ta. Prisen må være enkel og forståelig for forbrukeren, samtidig som man skal få den strømmen man betaler for. Dette taler i utgangspunktet for en ren pris per kilowatt-time, på samme måte som det er literpris på bensin, sier hun.

Les også: Flere får mobilbot etter innføringen av prikkbelastning

Annonse:


Vil ha et påslag etter 30-40 min lading

Likevel ser NAF at en slik ordning også har noen utfordringer.

– Elbilene lader mindre mot slutten, når batteriet begynner å fylles opp. Betaler man per kilowatt-time, så øker faren for ladekø. Dette fordi det ikke koster så mye å bli stående litt til når man først lader, sier Ryste.

For å ivareta hensynet til enkelthet, rettferdighet og kø, foreslår NAF at det kommer et påslag i kilowatt-timeprisen etter 30 – 40 minutter.

På den tiden har de fleste nok strøm til å komme seg videre på veien.

– Grunnen til at NAF foreslår en grense på tretti til førti minutter, er at undersøkelsen vår viser at dette er da de fleste elbiler har fylt batteriet så mye at de begynner å lade langsommere og ta imot mindre strøm, sier Ryste.

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Grønn Kontakt har innført en kombinasjon

Tidligere i år gikk ladeselskapet Grønn Kontakt bort fra å utelukkende ta betalt per minutt.

I stedet innførte selskapet et system der man betaler for en kombinasjon av hvor mye strøm batteriet får og hvor lenge man lader.

Ifølge ladeselskapet selv vil den nye prisstrukturen sikre en rettferdig og enkel prismodell.

– Vi er delvis enige med NAF i deres krav. Derfor gjorde vi en generell en omlegging av prisstrukturen i juli 2019, skriver Daniel Wie, produktsjef i Grønn Kontakt, i en epost til Pengenytt.

– Det vi har gjort er å legge om til en modell hvor man betaler for det man får (per kWh) og et lavere tidselement som gir et insentiv til å flytte bilen når man er ferdig ladet. Prismodellen gjelder uavhengig av om man lader på 50kW eller 150kW, og gjelder alle typer biler – uavhengig om bilen din lader raskt eller sakte – du får en rettferdig pris uansett hvilken lader du lader på med hvilken som helst bil, legger han til.

Wie mener videre at det er et definisjonsspørsmål hvorvidt hurtiglading er dyrt.

– Vi har nødt til å ta de prisene vi tar for å forsvare investeringene vi gjør i anleggene. Det koster mye å bygge denne infrastrukturen og man er avhengig av at det blir godt brukt for å kunne forsvare investeringene vi gjør, skriver han.

Les også: Enova gjør endringer i støttetilbudet til boligeiere, deriblant til innstallering av solceller

– Betaling per minutt er den mest rettferdige løsningen

Kommunikasjonssjef Stian Mathisen. Foto: Fortum

– I Fortum jobber vi hele tiden med å gjøre det enklere å være elbilist så folk skal kunne velge å kjøre utslippsfritt på strøm i stedet for bensin eller diesel. Å sørge for at betalingsløsningene våre er rettferdige er noe vi er veldig opptatt av, og vi mener at betaling per minutt er den mest rettferdige løsningen, ettersom det effektivt hindrer unødvendig kødannelse ved ladestasjonene, opplyser Stian Mathisen, kommunikasjonssjef i Fortum, før han utdyper:

– Elbilens batteri lades ikke like raskt gjennom hele ladesesjonen. For å beskytte batteriet ber bilen om mindre og mindre strøm jo mer fulladet batteriet blir. Det fører til at det omtrent tar like lang tid å lade fra 80 til 100 prosent som å lade fra 20 til 80 prosent. Ved å prise per minutt ønsker vi å skape et insentiv for at elbilister ikke hurtiglader bilene helt fullt, men heller kjører videre når de har nok strøm på batteriet til å nå frem dit de skal.

– Man lader både raskere og rimeligere om man lader til 80 prosent og så gjør et kort ladestopp senere dersom det er behov for det, fremfor å hurtiglade helt til 100 prosent. Vi mener vårt system er til elbilistenes fordel, ettersom det blir mindre kødannelse ved ladestasjonene, avslutter han.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Fra i år gjelder nye regler for EU-kontroll

Fra neste år kan det bli slutt på bompenger på Svinesund