Flere får mobilbot etter innføringen av prikkbelastning

Selv om det ble innført prikkbelastning for ulovlig bruk av mobil under kjøring fra nyttår, økte antall mobilbøter med mer enn seks prosent i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Fra og med i år får du to prikker i førerkortet dersom du blir stoppet for ulovlig mobilbruk.

I tillegg vanker det et forenklet forelegg på 1700 kroner.

Ifølge ferske tall fra Skatteetaten fikk hele 8740 nordmenn en såkalt mobilbot i løpet av første halvår 2019.

Ettersom antallet for samme periode i fjor var på 8233 personer, tilsvarer det en økning på 6,2 prosent.

– Med myndighetenes innføring av prikkbelastning for ulovlig mobilbruk i trafikken, var målet at strengere straff skulle føre til at færre bruker mobil når de kjører, sier informasjonssjef i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Jan Harry Svendsen, og legger til: 

– Når det stikk motsatte har skjedd, er det ikke bra. Det kan skyldes at politiet har hatt flere kontroller, men samtidig så er det bare å se rundt seg i trafikken. Dette handler også om holdninger. Det er dessverre altfor vanlig å tukle med mobilen mens en kjører bil.

Les også: Disse kortene gir størst rabatt på drivstoff i Norge og utlandet

Prøver å gi unge sjåfører bedre holdninger med gratis kjørekurs

Informasjonssjef i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Jan Harry Svendsen. Foto: ATL

Ifølge en undersøkelse fra If er det flest unge sjåfører som oppgir at de fikler med mobilen mens de sitter bak rattet.

Mens 20 prosent av alle nordmenn oppgir at de gjør dette, er andelen i aldersgruppen 18-29 år på hele 39 prosent.

Sammen med Ford Motor Norge ønsker nå If og ATL å endre holdningene til unge sjåfører mellom 18 og 26 år som nettopp har fått førerkort.

Gjennom det internasjonale og gratis opplæringsprogrammet Ford Driving Skills For Life får de unge blant annet selv erfare hvor farlig det er å bruke mobilen mens de kjører bil.

– Med programmet håper vi å påvirke unge sjåførers holdninger med hensyn til mobilbruk bak rattet. Det er vel så viktig som straffereaksjonene, sier Svendsen i ATL.

Les også: Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger

Erfaring under kontrollerte forhold

Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. Foto: Ford Motor Norge

Årets kjørekurs gjennomføres på Rudskogen Motorsenter den 19. og 20. oktober, og er det tredje i rekken.

Mer enn 700 norske ungdommer har allerede gjennomført kjørekurset.

– Målet med Ford Driving Skills For Life er å lære unge sjåfører å bli bedre og sikrere sjåfører, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, og legger til:

– De får blant annet kjenne på kroppen hvordan en nødbrems oppleves, hvor ille det kan gå når de blir distrahert under bilkjøring og ikke minst hvordan rus påvirker kroppen – og dermed bilkjøringen. Det tror vi i Ford er et viktig ledd i å bedre trafikksikkerheten for denne utsatte aldersgruppen.

Les også: Få vet at de har fem års reklamasjonsfrist på mobilen

To sekunder uoppmerksomhet en kritisk grense

Ifølge Samferdselsdepartementets høringsnotat til den nye prikkbelastningsordningen, kan det å bruke mobiltelefonen mens du kjører, utgjøre en stor fare i trafikken.

Der står det blant annet at generell uoppmerksomhet hos fører av bil bidro til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011-2015. Distraksjon fra kilder i eller utenfor bilen bidro til ti prosent av dødsulykkene i samme periode.

Fikler du med telefonen er risikoen for en ulykke mellom 22 og 164 ganger høyere enn om du ikke gjør det.

Flere studier har vist at to sekunder er en kritisk grense for hvor lenge man kan ta vekk blikket fra veien før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.

– Det er tredje året vi avholder kurset i år og flere av øvelsene som står på programmet går på distraksjoner. Vi ser at mange kursdeltakere får en aha-opplevelse når de blir bedt om å sende en tekstmelding samtidig som de kjører bil. Først da, i kontrollerte omgivelser, forstår mange hvor distraherte de blir av mobilen og hvor farlig det er, sier Berg.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Svært få mobilkunder dumper Telenor og Telia for å spare tusenlapper

Prisen for å kreve inn 264 millioner kroner i bompenger: 132 millioner kroner

Fra neste år kan det bli slutt på bompenger på Svinesund

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Fra 29. april blir det nye regler for kjøp og salg av bil