Derfor er det viktig å sjekke bruktbilen nøye

naf Det er ekstremt viktig å sjekke bilen du vurderer å kjøpe nøye. Foto: NAF.

Det er flere fallgruver når du skal kjøpe bruktbil. – De dyreste feilene kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye før du kjøper den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Hvert år får rundt 500 000 brukte biler ny eier. Mange kjøper bil uten å sjekke bilen grundig. Det kan føre til dyre reparasjoner.

– I verste fall kan du ryke på verkstedregninger i hundretusenkroners-klassen. Og da er det snakk om feil som vanlige folk ikke klarer å sjekke selv, sier Sødal.

Eksempler på dyre feil er automatiske girkasser. Må hele girkassen skiftes, blir det fort 150 000 kroner for en ny. Et motorhavari kommer opp i samme prisklasse om bilen må ha en helt ny motor. Kameraer og radarer, som blir stadig vanligere på biler, gir også svært kostbare reparasjoner.

– Det er ekstremt viktig å sjekke bilen du vurderer å kjøpe nøye. Vi anbefaler at du tar den til en test enten på et NAF Senter eller et verksted. Da kan mange potensielle utgiftsbomber avdekkes, sier Nils Sødal.

Skriv kontrakt! 

Overraskende mange lar være å skrive kontrakt når de kjøper en brukt bil. Kontrakten er viktig for å unngå problemer etter du har overtatt bilen.

– Uten kontrakt har du ingen rettigheter etterpå. En kontrakt skal inneholde hvilke opplysninger selgeren har gitt om bilen og hva du og selger har blitt enige om. En god kontrakt gir deg bedre rettigheter etter at du har tatt over bilen, avslutter Nils Sødal.

10 dyre feil med bruktbiler: 

  1. Automat-girkasser:
    Reparasjon: ca 40 000 kr.
    Må automatkassen byttes, blir prisen et sted mellom 50 000 og 150 000 kroner avhengig av bilmodell.
  2. Bytte motor:
    Skifte til brukt motor 50 000 kroner.
    Skifte til ny motor 150 000 kroner.
  3. Registerhavari: 30 000 kroner
  4. Skifte kameraer og radarer: 50 000 – 100 000 kroner
  5. Elbilbatteri: 150 000 til 450 000 kroner avhengig av bilmodell.
  6. Fjæringer og foringer: 80 000 til 150 000 kroner.
  7. Sprekt topplokk: 25 000 til 40 000 kroner.
  8. Bytte turbo: Ca. 20 000 kroner
  9. Hovedstyreenheter: 20 000 til 30 000 kroner
  10. Skifte clutch: 25 000 til 30 000 kroner