Ny mobilapp gir deg oversikt over sterkt nedprisede varer før du går inn i en butikk

En ny app skal gjøre deg oppmerksom på produkter til sterkt reduserte priser. Det kan være varer som er i ferd med å gå ut på dato, partivarer, demovarer, produkter som har skadet emballasje, returvarer, utgåtte varer eller kolleksjoner. Foto: Spot On Shop

Med den nye mobilapplikasjonen Spot On kan du sikre deg de beste kuppene i det du går inn i butikken. Formålet med appen er å redusere svinnet i varehandelen.

I dag ble den norske mobilappen Spot On lansert.

– Hovedmålet til Spot On er å gjøre folk oppmerksomme på produkter som er i ferd med å gå ut på dato, partivarer, demovarer, produkter som har skadet emballasje, returvarer, utgåtte varer eller kolleksjoner, og tilby kjøp av disse produktene til sterkt reduserte priser, sier gründer og daglig leder, Bent Sondre Nielsen (37), i en pressemelding.

Spot On fungerer slik at du får oversikt over alle varer som er sterkt nedpriset hver gang du besøker en butikk som er tilknyttet appen, enten du skal handle dagligvarer, mote, forbrukerelektronikk, sportsutstyr eller annet.

Saken fortsetter under bildet.

Appen fungerer i flere ulike bransjer, og ikke bare i dagligvarebutikker. Foto: Spot On Shop

Appen aktiveres i det du går inn butikken, og forandrer innhold og utseende totalt basert på hvor den åpnes.

I det du forlater butikken, lukkes applikasjonen automatisk og aktiveres ikke igjen før man går inn i en annen butikk som er tilknyttet Spot On. Appen lagrer ingen opplysninger.

– Det som har tatt lengst tid, er å utvikle en plattform og et konsept som er så nøytralt, at det ikke vil utgjøre noen risiko for noen av aktørene, med tanke på konkurranse. Løsningen gjør det også utrolig enkelt for butikkene å sørge for at mange ser deres varer blir synlige, uten noe form for markedsføring og kostnader forbundet med dette, utdyper Nielsen.

Les også: En typisk kjernefamilie kaster mat for 29.000 kroner i året

Satser også utenfor Norges grenser

Spot On Shop AS samarbeider med Innovasjon Norge, Studio X og Matvett, som er mat- og serveringsbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn i Norge.

– Matsvinn, og svinn generelt, er ikke enestående for Norge, og det vil derfor være naturlig å rulle ut vår ekstraordinære løsning også til utlandet. Vi er allerede i dialog med sentrale aktører i en rekke land, for eksempel Lidl, forteller Nielsen.

Annonse:


Spot On er straks klare til å lansere i Sverige, deretter i Danmark og USA.

– Det har til nå vært en spennende og lærerik reise, men nå er vi klare. At vi skal få muligheten til å eliminere svinnet, spare miljøet, spare lommeboka til forbrukeren og ikke minst redusere svimlende høye tall innen varehandelen, inkludert matbutikker, er helt utrolig gøy, og noe vi virkelig brenner for, avslutter Nielsen.

Appen er gratis å laste ned og å bruke.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Vær oppmerksom på lurepriser i dagligvarebutikken

Du kan spare 10.000 kroner i året ved å kjøpe snus på nett

Coop og Posten tilbyr nå hjemlevering av dagligvarer

Seks millioner tusenlapper går snart ut på dato

Flere tusen husstander og bedrifter får nytt postnummer 1. oktober