NAF: Så mye ekstra strøm og drivstoff bruker du med takboks

NAF har testet forbruket med takboks på en Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor og en Volkswagen e-Golf. Foto: NAF.

En kompakt elbil bruker om lag 20 prosent mer strøm med en skiboks på taket, mens en bensindrevet stasjonsvogn øker forbruket med ni prosent. Det viser en fersk test fra NAF.

– Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en kommentar.

NAF har nemlig testet hvor mye forbruket faktisk øker når du kjører med takboks på bilen, og om forbruket øker likt på en elbil og en bensinbil.

Testbilene var Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor.

Det har lenge vært en uskreven regel at forbruket øker med 5-10 prosent når man kjører med takboks.

– Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Sødal.

Les også: Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Slik ble testen gjennomført

Takboksene som ble benyttet i testen var Thule Motion XT XL og Skiguard 830 Touring.

Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.

Annonse:


Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks.

E-Golfen ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.

Les også: Vegdirektoratet forventer en økning i bompengeinntektene på 25 prosent fra 2017 til 2019

Store utslag for liten elbil med takboks

Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh/mil på e-Golfen, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golfen på de to testene med takboks var 2,125 kWh /mil.

Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.

– E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.

Forbruket til stasjonsvognen uten takboks var 0,75 l/mil, et forbruk som helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.

For Skoda Octavia’en var gjennomsnittsforbruket 0,815 l/mil med takboks. Det er en økning i forbruket på ni prosent.

– Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook, Twitter eller LinkedIn.

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

I år kommer nye regler for EU-kontroll

Dette er de vanligste årsakene til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen

Så mye feil viser speedometeret på nye biler

Så mye strøm sparer du med varmepumpe