Bank får skryt av Forbrukerrådet for å ansette et eget gjeldsombud

Jorge B. Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, mener det er friskt av BN Bank å ansette et eget gjeldsombud, og spesielt et som har vært på den økonomiske skyggesiden selv. Foto: John Trygve Tollefsen

Mange opplever at forbruksgjeld truer både jobb, bolig og familieforhold. BN Bank har derfor ansatt et uavhengig gjeldsombud for å hjelpe kundene med råd og veiledning.

–Vi har sett at terskelen for å ta kontakt med banken om gjeldsproblemer er alt for høy, og i de tilfellene sakene blir riktig ille og går mot tvangssalg, så ser vi ofte at mye kunne vært løst om kundene fikk litt rådgiving om sine rettigheter og muligheter tidligere i prosessen, sier Endre Jo Reite, direktør for personmarkedet i BN Bank, til Pengenytt.

Endre Jo Reite, privatøkonom og direktør for personmarkedet i BN Bank. Foto: BN Bank ASA/ Geir Mogen

– Noen kunder trenger også hjelp til råd der banken kan ha gjort feil, eller i saker der kundene er redd for at vi skal få vite om hvordan situasjonen deres faktisk er. Det ønsket vi å gjøre noe med, legger han til.

Løsningen ble å opprette et gjeldsombud, og ansette Armand Vestad i stillingen.

Vestad, som kanskje er mest kjent som «pistolmannen fra Molde» etter at han skaffet drapsvåpenet i Orderud-saken, har selv erfart å ha store økonomiske problemer og har vært åpen om dette i mange år.

Etter at han ble utdannet sosionom i 2005 har han imidlertid jobbet som gjeldsrådgiver i Nav, hvorav de siste fem årene som nasjonal prosjektleder for personlig økonomi i etaten.

Siden 2017 har han dessuten holdt foredrag over hele landet om sin bakgrunn som rusmisbruker, kriminell og gjeldsoffer. 

På bankens egne nettsider forteller Vestad selv hva han kan bidra med: «De siste 15 årene har jeg brukt på å hjelpe andre som sliter med egen økonomi, basert på egne erfaringer. Jeg kan gi deg råd om hva du bør gjøre for å bli mer kredittverdig. Jeg kan ikke tilby noen raske løsninger, men jeg kan vise deg veien videre.»

Banken håper det skal være lettere for kundene å ta kontakt med noen som selv har vært i deres sko.

Tjenesten er dessuten helt anonym og taushetsbelagt. Selv ikke banken får vite noe om det som blir sagt mellom Vestad og kundene.

Les også: Glem forbrukslån! Du kan låne gratis av staten

Gjeldsombudet står fritt til å gi råd i strid med bankens interesser

På spørsmål om hvem som benytte seg av tjenestene til gjeldsombudet, svarer Reite følgende:

– Utgangspunktet er at man må være kunde av oss for å kunne bruke tjenesten. I enkelte tilfeller vil vi nok også henvise til tjenesten der vi får lånesøknader fra andre bankers kunder hvor vi ser at kundene har store økonomiske utfordringer, og hvor vi ønsker å motivere dem til å ta grep. Vi håper samtidig at andre banker kanskje kan bli inspirert til å opprette tilsvarende tjenester.

Annonse:


– Dere hevder at ombudet er helt uavhengig. Hvordan kan dere si det, all den tid Armand Vestad er betalt av BN Bank?

– Vi har ingen innsyn i hvilke av våre kunder som velger å benytte tjenesten, eller føringer for hvilke råd som blir gitt. Vi er tydelig på at gjeldsombudet står helt fri til å rådgi i strid med bankens interesser, men dekker bare ganske enkelt kostnadene ved at kundene våre har tilgang til tjenesten, sier Reite.

– Forventer dere at ombudet kun blir en utgiftspost, eller vil det også kunne generere inntekter på sikt?

– Det kan hende rådene vil lede til at vi får opprettet dialog med kunder med betalingsproblemer, og at vi slik sett får lavere mislighold på lån over tid fordi terskelen for å ta tak i betalingsproblemer blir lavere, sier Reite, før han legger til:

– Samtidig er dette først og fremst en kostnad vi tar som ledd i vår satsing på bærekraft, og sosialt ansvar. Vi driver i en bransje som først og fremst skaper mange muligheter, men gjeld har også skadevirkninger og leder til problemer for folk. Det er da naturlig for oss å gjøre tiltak også for de som har utfordringer med å håndtere gjeld og regninger.

Les også: Vi har kvittet oss med 9,4 milliarder kroner i forbruksgjeld siden nyttår

Forbrukerrådet synes satsingen er frisk

Jorge B. Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen

Ferske tall fra Norsk Gjeldsinformasjon viser at 3.211.909 nordmenn totalt har 168,5 milliarder kroner i usikret gjeld, og for en del av disse er situasjonen kritisk.

Jorge B. Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, mener det er friskt av BN Bank å ansette et ombud som har vært økonomisk rådgiver for forbrukere på den økonomiske skyggesiden – og som i tillegg har vært der selv.

–Det nye gjeldsombudet Armand Vestad har tidligere bistått forbrukere med dårlig økonomi og kjenner derfor hvordan gjeldsproblemene utspiller seg i praksis, sier han til Pengenytt, og legger til:

– Det blir noe helt annet enn de som kommer rett fra skolebenken bare med teoretiske kunnskaper i bagasjen.

– Hvordan kan gjeldsombudet hjelpe?

– En ting er å hjelpe kundene til BN bank, men samtidig er håpet at ombudet også bidrar til fellesskapet og hjelper til slik at vi regulerer kredittmarkedet riktig. BN Bank har vært en annerledes bank-stemme i debatten og jeg håper de med nytt gjeldsombud blir enda mer signifikant, svarer Jensen.

Les også: Dette skal erstatte banktilbudet gjennom Posten, som avvikles 1. juli

Mener finansbransjen har for vane å innta en forsvarsposisjon

– Blir det korrekt å si at ombudet er uavhengig?

– Det er forbrukerøkonomer i mange banker, og det er ulike måter å organisere dem på. Forbrukerøkonomene som er ansatt i markedsavdelingen har ikke den samme handlefriheten sammenlignet med de som jobber nært kundene, sier han.

– Ta Endre Jo Reite for eksempel. Han har alltid delt sine sunne og kritiske vurderinger om kredittmarkedet, både som ansatt i Sparebank 1 Midt-Norge og nå i BN Bank. Andre forbrukerøkonomer avleverer alt for ofte polerte statement av selvfølgeligheter som diskret legger ansvaret for alt som er vondt og vanskelig på kundene, legger Jensen til.

Han mener bransjen typisk inntar en forsvarsposisjon når det blir snakk om deres kredittpolitikk, og at bankene og Finans Norge i liten grad har vært opptatt av å bidra til løsninger.

– Kan BN Bank ha en baktanke om at ombudet på sikt skal bli mer enn en utgiftspost? At det skal generere goodwill og mersalg for eksempel?

– Det er klart. BN Bank vil alltid vært opptatt av å konkurrere med de andre bankene, men dette er et svært positivt tiltak som de andre bankene også bør følge opp, sier fagdirektøren i Forbrukerrådet.

Halgeir Kvadsheim, kjent fra blant annet Luksusfellen, applauderer BN Banks initiativ og vil også at de andre bankene følger opp. På Twitter skrev han følgende rett etter at nyheten ble kjent:

«Rett mann på rett sted. Gratulerer! Håper flere banker følger BN Banks eksempel».

Les også: Seks grunner til at du ikke bør nedbetale studielånet raskere enn du må

DNB og Nordea vil ikke ha et gjeldsombud. Foreløpig i alle fall

– Per i dag har vi ikke planer om et slikt initiativ, er svaret fra Marte Anundsen Vilming, kommunikasjonsrådgiver i DNB, på oppfordringene fra Reite, Jensen og Kvadsheim.

– Vi bistår og har tett oppfølging av kunder som sliter med betalingsproblemer, inkasso og høy gjeld, som en naturlig del av kundedialogen. Her er vi opptatt av å finne gode varige løsninger sammen med kunden, samtidig som vi har tett dialog med inkassoselskapene ved behov. Kunder som er bekymret – eller bare ønsker en gjennomgang av økonomien sin – kan også ta kontakt med oss på telefon eller på kontor, forteller hun.

Vilming kan dessuten opplyse at DNB har satt som krav at ingen under 23 år skal få tilbud om forbrukslån, samtidig som banken har en streng kredittpolicy for innvilgelse av kredittkort. Dette har ifølge henne ført til veldig lavt mislighold på usikret kreditt.

– DNB har dessuten siden 2015 hatt et spesielt fokus på å få privatøkonomi inn i læreplanen, hvor vi også utfordret norske politikere. Gjennom det digitale spillet «Lærepenger» har vi hjulpet tusenvis av barn og lærere til å få økt kunnskap om penger, som er avgjørende for å hindre at flere havner i luksusfellen. Dette er også noe som er i hyppig bruk både ved skolebesøk, som informasjon i egne kanaler og på kundearrangementer, sier Vilming

Nordea vil heller ikke love et eget gjeldsombud, men utelukker det ikke på sikt.

– Kunder som har behov for ekstra rådgivning i forbindelse med økonomiske utfordringer kan i dag få oppfølging av en av våre 450 autoriserte rådgivere. Vi ser initiativet til BN Bank som et positivt og nyttig tilskudd for bransjen, og som også kan være et aktuelt tilskudd for oss i fremtiden, sier Simen Kjønnås Thorsen, kommunikasjonsrådgiver i Nordea.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette avgjør om det er lønnsomt å ta ut alderspensjon fra fylte 62 år eller ikke

Du kan få millionregning om du trosser UD og drar på utenlandsferie i sommer

Er det egentlig tryggere å bruke kredittkort enn debetkort på nett?

Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Slik oppretter du en gyldig og dekkende fremtidsfullmakt