Slik vil navnebyttet til NSB og Nettbuss påvirke deg

NSB og Nettbuss skifter trolig navn til Vy. Det betyr blant annet ny logo på togene. Foto: Snøhetta/ NSB

NSB-konsernet er i endring og samler tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under en ny, felles merkevare: Vy. Det vil koste opp mot 280 millioner kroner, ifølge styrelederen i NSB.

Annonse:


Den nye merkevaren gir tog og buss felles identitet og viser kundene at NSB blir noe nytt, skriver NSB i en pressemelding.

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell, i meldingen.

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter han.

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter.

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på, sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen.

– Vi har vyer på vegne av samfunnet og kundene våre. Vi vil skape fremtidens transportløsninger ved å samle buss- og togtilbudet, utvikle nye digitale løsninger og utforske flere transportmidler. Samtidig er høy kvalitet og punktlighet på våre tog- og bussreiser alltid første prioritet, legger han til.

Les også: Skattekalender for 2019: Her er alle de viktigste datoene

Vil koste opp mot 280 millioner kroner

Styreleder i NSB, Dag Mejdell. Foto: NSB

Navneendringen vil koste mellom 220 og 280 millioner kroner over en fireårsperiode, opplyser Mejdell til NRK.

– Det er mye penger, men samtidig er vi opptatt av endre oss. Gi et bedre tilbud til kundene våre, sier styrelederen til statskanalen.

NRK har beregnet at 220–280 millioner kroner tilsvarer rundt 1,6 prosent av NSBs årlige omsetning eller drøyt halvparten av resultatet etter skatt for 2018.

Styreleder Mejdell avviser at kostnadene vil bidra til økte billettpriser.

– Du får ikke dyrere billetter, dette klarer vi innenfor våre budsjetter, lover han.

Konsernsjef Isaksen mener derimot billettprisene kan gå ned dersom konsernet lykkes med navneendringen.

– Hvis vi lykkes med å skape et attraktivt tilbud, vil vi få flere inn i togene og flere inn på bussene. Da vil vi tjene mer penger og kan sette ned billettprisene, sier han til NRK.

Les også: Svært få mobilkunder dumper Telenor og Telia for å spare tusenlapper

Bedre oversikt over det samlede reisetilbudet

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen. Foto: NSB

Sammen vil NSB og Nettbuss tilby reiser hele veien fra dør til dør og gjøre kollektivtrafikken enda mer attraktiv, skriver de i pressemeldingen.

Målet er å koble tog- og busstilbudet tettere sammen, slik at du kan søke frem og kjøpe buss- og togbilletter på samme nettsted og i samme app, og reise hele veien med Vy.

– Ny, felles merkevare bidrar til fornyelsen og hjelper oss å gi kundene oversikt over det samlede reisetilbudet vårt, sier Isaksen.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS den 22. mars.

Hvis nytt navn blir vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Ordrene strømmer inn til leverandører av solcellepanel, og snart får de konkurranse fra Ikea

Forbrukerrådets prisportal for tannleger er ikke til å stole på

Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann

Fra 1. mars øker barnetrygden for første gang på 23 år

Norge vil vente med å vrake vintertiden