Nå kan du fylle ut skademeldingsskjema på mobilen

Skademeldingen bør fylles ut på ulykkesstedet, og derfor har nå NAF utviklet et digitalt skademeldingsskjema. Foto: NAF

Hvert år er over en halv million personbiler involvert i uhell og ulykker. Er du uheldig bør du fylle ut skademeldingsskjema og sende til forsikringsselskapet ditt. Nå kan dette endelig gjøres digitalt, trygt og enkelt.

Produkteier Espen Andreassen i NAF. Foto: NAF

Tiden hvor du måtte være påpasselig med å ha skademeldingsskjema og penn i bilen er forbi.

Den 10. august i år lanserte nemlig interesseorganisasjonen NAF en digital løsning.

– Nå er det slutt på at penn- og papirløsning stopper deg fra å melde inn bilskader, uttalte produkteier Espen Andreassen i NAF i forbindelse med lanseringen.

– NAF har lenge sett behovet for å digitalisere dagens penn- og papirløsning. Vårt ønske er å bidra til å redusere stress og ubehag, i en situasjon mange opplever som krevende, la han til.

Tre uker etter lansering har allerede 1000 brukere benyttet seg av den digitale skademeldingen, opplyser NAF til Pengenytt i dag.

Foreløpig er det kun mulig å fylle ut digitalt skademeldingsskjema om det er to parter involvert, men NAF jobber med å utvide bruksområdet.

Les også: Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff

Enkel utfylling og løsningen er tilgjengelig for alle 

Ettersom skademeldingen helst bør fylles ut på ulykkesstedet, har NAF prioritert mobile enheter i utviklingen av digitalt skademeldingsskjema.

– De fleste har med seg mobilen når de er ute og kjører. Denne løsningen skal være oversiktlig og enkel å fylle ut selv på en liten mobil, utdyper Andreassen.

Om ulykken innebærer to biler, vil begge parter fylle ut hver sin del. Løsningen er integrert med Statens Vegvesens systemer og henter ut bildata utfra registreringsnummeret.

Når man er ferdig med informasjonen, kan partene signere med BankID for trygg identifisering.

Annonse:


– Digitalt skademeldingsskjema er enkelt å bruke, med gode forklaringer på alle feltene dere skal fylle ut. Mye informasjon lastes også inn automatisk når du oppgir registreringsnummeret på bilen og mobilnummeret ditt. Du slipper også å laste ned en egen app, da alt er tilgjengelig gjennom nettleseren, sier Andreassen.

Skademeldingsskjemaet finner du på skademelding.naf.no og er tilgjengelig for alle som har vært i trafikkuhell.

Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet

Skriv skademelding umiddelbart

NAF Advokat mottar mange henvendelser fra medlemmer som har utfordringer med utfylling av skademelding i forbindelse med trafikkuhell.

Bakgrunnen for dette kan være svært ulike, men noen problemstillinger går igjen.

– Mange er usikre på hvordan skjemaet skal brukes og fylles ut. Andre er usikre på hva de skal gjøre når partene er uenige om hendelsesforløpet forut for trafikkuhellet, forteller Audun de Flon i NAF Advokat, og legger til:

– I noen tilfeller glemmer man helt at det er noe som heter skademeldingsskjema, eller man har det travelt og tar papirarbeidet i etterkant. Mange bileiere har heller ikke skademeldingsskjemaet liggende i hanskerommet i bilen, eller de mangler kulepenn.

Resultatet kan da bli at man ikke signerer skademelding på stedet, som er uheldig med tanke på å dokumentere at et uhell har skjedd og hvem de involverte parter var.

Dette vil kunne skape store utfordringer med tanke på skadeoppgjøret i etterkant.

NB: Skademeldingen skal ikke fordele skyld, men gi forsikringsselskapene grunnlag for å kunne ta stilling til skyldspørsmålet. Hvis motparten ikke vil signere, må du passe på å notere navn, adresse, bilens registreringsnummer og en erkjennelse av at uhellet har funnet sted.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen

Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger