Forsikringsselskaper vil logge din kjøreadferd via en boks i bilen

Illustrasjonsbilde: Pixabay

En såkalt «sladreboks» i bilen, som følger med på kjøremønsteret ditt, skal være med på å gi deg en mer riktig pris på bilforsikringen fremover.

Rema 1000 lanserte i forrige uke Rema Forsikring. Nå blir Rema Forsikring det første forsikringsselskapet som tar i bruk overvåkning av kundenes adferd bak bilrattet. Det melder Dagens Næringsliv.

Det fungerer slik at kundene får en boks montert til diagnoseporten i bilen, som logger informasjon om blant annet turtall, gass, bremsing, girvalg og feilmeldinger fra bilens systemer.

Sjåføren kan så via en app se hvor god han eller hun er til å kjøre bil.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Kan gi billigere forsikring

Foreløpig får alle bilforsikringskunder med «sladreboks» rabatt. På sikt skal denne formen for overvåkning gi en mer persontilpasset prissetting og samtidig oppdra sjåførene til tryggere kjøring.

Det betyr at de flinkeste sjåførene vil få billigere forsikring, mens de som ikke er så flinke trolig må ut med mer enn de gjør i dag.

– Det vil bli en fordel for kundene. Kunder med god kjøreadferd vil tjene på det, sier Geir Trulserud i bransjeorganisasjonen Finans Norge til DN.

Codan Forsikring forventer å kunne tilby måling av kjøreadferd til alle kunder i 2017.

Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap

Datatilsynet er bekymret

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, påpeker at personopplysninger kan brukes til annet enn lavere priser, og at det er viktig med avgrensninger.

– Når ny teknologi kommer inn i en bransje oppstår det lett smitteeffekter og det er ikke lett å se for seg hvordan personopplysningen kan bli brukt fremover. Når man begynner å måle adferd på individnivå kan man like lett bruke informasjonen til å ekskludere enkeltkunder og grupper fra en tjeneste, advarer Thon til avisen.

Selv om det foreløpig kun er gitt konsesjon til enkelte forsikringsselskaper om å samle inn data om kjøreadferd, tror han at måling av adferd knyttet til person- og helseforsikringer også vil komme om ikke lenge.

Les også: Delingsøkonomien inntar forsikringsbransjen

Les også: Vår passivitet gir forsikringsselskapene superprofitt

Les også: Denne forsikringen blir stadig mer populær