EU vil kutte den norske klagefristen fra fem til to år

Forbrukerdirektør Randi Flesland liker ikke forslaget fra EU om at reklamasjonsfristen skal reduseres. Her er hun fotografert foran Stortinget. Foto: CW Foto

EU-kommisjonen vil ha en felles reklamasjonsfrist på to år, både for varer kjøpt i butikk og på nett, melder Forbrukerrådet.

I 2015 la EU-kommisjonen frem et forslag om to års klagefrist for varer kjøpt på nett.

Nå foreslår kommisjonen at den samme fristen skal gjelde uansett om varen er kjøpt i butikk eller på nett.

– Vi har hele tiden fryktet at det opprinnelige forslaget var ment for å berede grunnen for en generell svekkelse av klagefristen. Dessverre viser det seg at vi fikk rett, sier forbrukerdirektør Randi Flesland til egne nettsider.

Dersom forslaget blir godkjent kan det føre til at klageretten på mange varer i Norge kuttes med tre år.

Les også: Du kan snart slippe SIM-kortet i mobilen

Annonse:

I dag kan du reklamere på mange varer i fem år

For dersom du oppdager en feil eller mangel ved en vare du har kjøpt i dag, kan du reklamere før det har gått to eller fem år, avhengig av lenge den er ment å vare.

Det går frem av forbrukerkjøpsloven.

Biler, sofaer og vaskemaskiner er eksempler på varer med fem års klagefrist.

Med en reklamasjonsfrist på to år for alle varer, vil det altså bety en dramatisk reduksjon av det norske forbrukervernet.

Derfor ber nå Forbrukerrådet norske styresmakter om å sette foten ned.

– Forslaget bør omgjøres til en minimumsregel uten tak for de landene som ønsker bedre rettigheter. Dette ville gjøre at vi kunne behold dagens gode forbrukerbeskyttelse i Norge, sier Flesland.

Les også: Den nye generasjonen bankkort tar av

Fører til mindre bærekraftig forbruk

[annonse]

Dersom EU-kommisjonen får gjennomslag for sitt forslag frykter Forbrukerrådet at også dagens garantier vil reduseres.

– Gode lovmessige rettigheter har ført til at mange produsenter og butikker følger opp med gode garantier. Det er god grunn til å tro at disse reduseres hvis reklamasjonstiden blir to år, dette gjelder ikke minst dagens nybilgarantier, sier Flesland.

En reduksjon i forbrukervernet står også i sterk kontrast til EUs satsing på områdene sirkulær økonomi og bærekraftig forbruk, mener hun.

– Levetiden til mange produkter i dag er allerede kort, og reparasjoner utelukkes ofte på grunn av pris og tilgang til deler. Gode rettigheter gir mer holdbare produkter, og begrenser behovet for å kjøpe nytt. Skal rettighetene revideres, burde EU heller sett på hvordan man kan bidra til et mer bærekraftig forbruk, sier forbrukerdirektøren.

Forbrukerrådets har tidligere estimert at et kutt i reklamasjonsfristen kan gi et årlig tap for norske forbrukere på over én milliard kroner.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nettsteder skrur opp prisen når nordmenn bestiller ferie

Snart kan det bli mulig å samle all din pensjonskapital på én konto

Advarer mot populær billettportal

Bilkjøp: Fortsatt forvirret og kjører brukt diesel

Kjøp julegavene enkelt og billig på nett med rabattkoder (inneholder annonselenker)