Enova justerer ned satsene for støtte til elvarebil fra 19. mai

Tallet på nyregistrerte elvarebiler har skutt i været siden nyttår, og fra onsdag 19. mai justerer derfor Enova støttesatsene for kjøp av elvarebil. Foto: Enova

Tallet på nyregistrerte elvarebiler har skutt i været siden nyttår, og derfor senker nå Enova støttesatsene for kjøp fra 40 til 30 prosent.

Elvarebilordningen går så det griner, og så langt i 2021 var andelen nyregistrerte elvarebiler på 21 prosent i januar, 16 prosent i februar og 18 prosent i mars.

Siden Enova lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har foretaket gitt tilsagn om støtte til over 20.000 biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet.

– Omstillingen til lavutslippssamfunnet krever at vi kutter utslipp av klimagasser. Utslipp fra transportsektoren utgjør en tredel av norske utslippene og halvparten av dette er fra veitrafikken. Da er det gledelig å se den store interessen i næringslivet og offentlig sektor for å legge om til utslippsfri varetransport, sier markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland, i en uttalelse.

Støttetilbudet hadde opprinnelig faste satser basert på bilens motorytelse, men ble i november 2020 tilpasset hver enkelt bilmodell.

Les også: Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Saken fortsetter under annonsen:


Justerer ned støtten fra 19. mai

Den høye aktiviteten innenfor el-varebilsegmentet gjør at Enova justerer ned satsene for støtte til slike varebiler.

Fra en støttesats på 40 prosent av merkostnadene, blir det fra 19. mai en støttesats på 30 prosent. De som søker støtte før 19. mai får støtte etter dagens støttesats.

– Enova følger markedsutviklingen tett, og vi er positivt overrasket over hvor raskt markedet utvikler seg. Vi ser at det har kommet flere bilmodeller på markedet og at denne biltypen er i ferd med å bli det fortrukne valget. Da har våre støtteordninger virket på riktig måte og vi kan derfor ta ned støttesatsene noe. Elvarebilen nyter forøvrig godt av reduserte skatter og avgifter som i tillegg til lave driftsutgifter gjør den til en stadig mer konkurransedyktig alternativ til den fossildrevne varebilen, sier Fottland.

Enova opprettholder likevel maksstøtten på 50.000 kroner til kjøp av elvarebil. Samtidig videreføres støtten på 5000 kroner til ladere.

– Enova skal være forutsigbar overfor markedet og denne maksstøtten er godt innarbeidet i bransjen. I tillegg vil denne støtten bidra til at også de bilene som trenger mer støtte kommer lettere inn på markedet, sier Fottland.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Slik kan mange bileiere spare tusenlapper med et par tastetrykk

Undersøkelse: Dette legger nordmenn mest vekt på ved bilkjøp

Dette var de ti mest solgte bilmodellene i Norge i 2020

Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff