Dette er vår favorittbank i 2019

Stine Fiksdal (t.h.), leder for kundeområdet i Sbanken, kan nok en gang konstatere at hun og hennes bank har de mest fornøyde bankkundene i Norge. Foto: Sbanken

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Når det gjelder banksektoren vinner Sbanken for 18. år på rad.

Norsk Kundebarometer 2019 omfatter til sammen 154 bedrifter fra rundt 30 ulike bransjer.

Norsk Kundebarometer måler kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder.Kilde: NKB

Mer enn 6000 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.

I dag ble årets resultat presentert, og for 18. gang på rad har Sbanken, tidligere Skandiabanken, de mest fornøyde bankkundene.

– Sbanken har eksistert i 19 år. I 18 år har vi hatt de mest fornøyde kundene. Det er vi utrolig stolte av, sier Stine Fiksdal, leder kundeområdet i Sbanken, i en pressemelding.

Les også: To banker varsler at de IKKE vil sette opp boliglånsrentene nå

– Har satt en ny standard for bankbransjen

Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved BI og leder for Norsk Kundebarometer, sier det skjedde noe da Sbanken kom i år 2000.

– Fra å være en bransje som ikke var spesielt kundeorientert kan vi si at Sbanken satte en ny standard som resten av bankbransjen måtte tilpasse seg, sier han og legger til:

– Norsk Kundebarometer målte Sbanken for første gang i 2002 og de gikk til topps blant alle bedriftene i Norge. Siden den gang har Sbanken ligget helt i toppen av Norsk Kundebarometer og vunnet bankbransjen hvert eneste år. Det er et unikt resultat ingen annen bedrift kan vise til og som det står respekt av.

Annonse:

I følge Fiksdal er suksessoppskriften å sette kundens behov først ved å tilby enkle løsninger, lave renter over tid og ingen skjulte gebyrer.

– Bank trenger ikke være dyrt og komplisert. Vi ser alt for mange nordmenn fortsett holder seg til den samme dyre banken de alltid har hatt, forteller hun.

Les også: Du har tjent titusenvis av kroner på å ha boliglån de siste fire årene

Skal satse på sparing og bedriftsbank

Stine Fiksdal i Sbanken. Foto: Sbanken

Fiksdal lover at banken fortsatt skal utvikle seg med kunden i førersetet.

I den nærmeste tiden skal derfor banken utfordre resten av norsk banknæring på sparing og bedrift.

– Nå skal vi sette ny standard for små og mellomstore bedrifter. De fortjener en like enkel mobilbank som også er gebyrfri. Det finnes ikke i dag, og dette skal vi gjøre noe med nå. Vi gleder oss stort, og vi har mange på venteliste som tripper av spenning. Vårt mål er bli favorittbanken også for bedrifter, sier Stine Fiksdal.

Norsk Kundebarometer 2019 baserer seg på en undersøkelse gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

Nå kan du tæppe for inntil 400 kroner uten pin-kode

Hvor trygt er egentlig kontaktløs betaling?

Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Nye krav til bankene skal sikre oss kontanter i krisesituasjoner

Liker du Pengenytt? Hold deg oppdatert via sosiale medier!