Antall personer utsatt for ID-tyveri er kraftig redusert

Antall nordmenn som ble utsatt for ID tyveri falt betydelig fra 2018 til 2019, men fortsatt er det 100.000 ofre de siste to årene. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Drøye 100.000 nordmenn over 18 år har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de to siste årene, viser en undersøkelse fra NorSIS og Skatteetaten. Det er en nedgang sammenlignet med tidligere år.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og Skatteetaten gjennomfører årlige undersøkelser for å kartlegge omfanget av ID-tyveri.

I undersøkelsen blir identitetstyveri definert slik:

«Identitetskrenkelse er uberettiget bruk av både stjålet og fiktiv identitet, med forsett om å oppnå en økonomisk vinning for seg selv eller andre, eller å påføre tap eller ulempe for andre».

For å kartlegge omfanget, blir et representativt utvalg av Norges befolkning over 18 spurt om de i løpet av de siste to årene har opplevd at andre har misbrukt deres identitet til å begå nevnte kriminelle handlinger.

I undersøkelsen for 2019 svarte 2,5 prosent bekreftende på dette.

Det vil si at drøye 100.000 har opplevd at andre har misbrukt deres identitet til å begå kriminelle handlinger i løpet av 2018 og 2019.

I undersøkelsen fra 2018, som gjelder årene 2017 og 2018, var prosentandelen på 3,9.

Det betyr at antall rammede er redusert med rundt 60.000 personer fra 2018 til 2019.

Les også: Politiet advarer mot svindlere som stjeler ansattes lønnsutbetalinger

Statistikken viser prosentandelen av den norske befolkningen over 18 år som ble utsatt for ID-tyveri innenfor de siste to år. Kilde: NorSIS

Tror målrettet informasjonsarbeid, samt økt bruk av BankID og totrinnsbekreftelse har hjulpet

De fleste av de som har fått sin identitet misbrukt, har opplevd at andre har kjøpt en vare eller tilsvarende i deres navn på nett. Dette gjelder 33 prosent av de rammede.

21 prosent oppgir at noen har kjøpt en vare eller tilsvarende i fysisk butikk i deres navn, mens 13 prosent sier at ID-tyveriet har gjort at andre har utgitt seg for å være dem på sosiale medier, med den hensikt enten å sverte vedkommende eller andre.

– Vi gleder oss selvsagt over nedgangen, og tror dette kan skyldes mer målrettet informasjonsarbeid om hvordan vi kan beskytte oss mot dette. Samtidig er 100.000 et altfor høyt tall, spesielt når vi vet hvilken økonomisk og emosjonell påkjenning dette ofte er, sier seniorrådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS til egne nettsider.

Annonse:


– Vi tror at de viktigste årsakene til at dette har gått ned er økt bruk av BankID, både av finansinstitusjoner og andre utsalgssteder, men også at flere bruker totrinnsbekreftelse ved innlogging. Det gjør det langt vanskeligere å misbruke andres identitet på sosiale medier og lignende, sier han videre.

Ifølge deres ferske rapport «Nordmenn og digital sikkerhetskultur 2019» oppgir nå 37 prosent at de benytter seg av totrinnsbekreftelse der dette er mulig.

For bare to år siden var denne andelen på 29 prosent.

Les også: Vipps-brukere advares mot SMS-svindel

Stadig færre anmelder ID-tyveri

Ifølge politiets siste innbyggerundersøkelse er ID-tyveri én av de tingene nordmenn er mest bekymret for å bli utsatt for.

Likevel er det stadig færre som anmelder ID-tyveri til politiet, ifølge undersøkelsen.

Kun 18 prosent av de rammede oppga nemlig at de gikk til politianmeldelse, og det bekymrer Ulsrud.

– For at vi skal kunne se omfanget av denne type kriminalitet og sette inn de riktige tiltakene, er det viktig at det blir anmeldt, sier seniorrådgiveren i NorSIS, og legger til:

– Selv om vår erfaring er at mange ID-tyveri skjer i nære relasjoner, er det også profesjonelle kriminelle som lever av dette. De må stoppes, og det er politiets jobb.

NorSIS, som er en del av regjeringens helhetlige satsing på informasjonssikkerhet i Norge, består av tjenester som blant annet Nettvett.no og Slettmeg.no.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Skattekalender for 2020: Her er de viktigste datoene

Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Advokater: Derfor bør du opprette en fremtidsfullmakt

Er det egentlig tryggere å bruke kredittkort enn debetkort på nett?

Forsikringsselskap: Mange eldre risikerer millionregning etter ferieturen