Sbanken tar nå grep for å unngå at kundene rømmer

Mange kunder i Sbanken er misfornøyde med at DNB vil kjøpe opp banken. Daglig leder Øyvind Thomassen lover derfor å frede renten ut året for at kundene ikke skal rømme til konkurrentene. Foto: Sbanken

Torsdag i forrige uke ble det kjent at DNB ønsker å kjøpe opp Sbanken for drøye elleve milliarder kroner. Det har skapt enormt engasjement blant Sbankens kunder.

Sbanken, som tidligere het Skandiabanken, ble etablert i år 2000 som den første rene digitalbanken i Norge.

I 19 år på rad har banken blitt kåret til å ha de mest fornøyde bankkundene, som i dag teller over 465.000.

Den 15. april annonserte DNB at den ønsker å kjøpe samtlige aksjer i den bergenbaserte banken. Dette har fått mange av Sbankens kunder til å rase, og på Twitter har flere titalls kunder sagt sin mening:

«Jeg har vært kunde hos dere i snart 15 år, og vil ikke bli med videre dersom DNB gjennomfører oppkjøpet. En grunn til at jeg skiftet fra dem til dere i utgangspunktet», skriver Mats Aasgaard.

Sbanken har tidligere oppfordret fremtidige kunder til å styre unna gribbene. At DNB nå ønsker å kjøpe banken, blir ikke tatt godt i mot av alle.

Økonom og krimforfatter Tom Kristensen har kommentert en tidligere annonse fra Sbanken med overskriften «Styr unna gribbene».

«Ja, det var det vi gjorde da vi ble kunde. Så hva med dere selv, Sbanken?,» skriver han, og fortsetter:

«Ledelsen og de ansatte kan gjøre som mange av kundene, stemme med føttene og gå. Oppfordring: Start en ny Skandiabank hvis DnB tar over. Vi er mange som vil bli deres kunder, og gi dere massiv støtte.»

På samtlige innlegg kvitterer Sbanken med følgende:

«Vi er ikke solgt enda. Eierne bestemmer om de vil selge og myndighetene må godkjenne. Det tar tid. For våre kunder blir alt som før inntil alt er avklart.»

Les også: Fra 1. mai kan enda flere bygge terrasser og tilbygg uten å søke

Saken fortsetter under annonsen:


Gir rentegaranti og lover fortsatt gebyrfrihet ut året

På vegne av Sbankens 375 ansatte, takker daglig leder Øyvind Thomassen for engasjementet de siste dagene.

– Vi opplever et enormt engasjement etter nyheten om at DNB har lagt inn bud om å kjøpe oss. Særlig fra de fantastiske kundene våre. Det setter vi virkelig pris på, sier han i en pressemelding.

For å skape litt ro og for å unngå masseflukt av kunder, innfører han nå er rentegaranti til både nye og eksisterende kunder ut året.

– Den innebærer at vi ikke setter opp boliglånsrenten for noen av kundene våre i 2021, uansett hva som skjer, sier Thomassen, og legger til:

– Vi kan på samme tid love at det ikke blir gebyrer på noen av våre tjenester. Sbanken er nemlig fullvaksinert mot gebyrvirus. De banksystemene vi har bygget håndterer rett og slett ikke gebyrer.

Banksjefen skjønner at nyheten om oppkjøp skaper usikkerhet blant kundene, men understreker at det er mye som skal på plass før det blir en endelig avklaring.

– Først skal aksjonærene ta stilling til om de ønsker å selge aksjene sine, og så skal myndighetene godkjenne salget. Det blir uansett ingen endringer våre kunder behøver å ta stilling til med det første. Vi skal sørge for å informere grundig om eventuelle endringer og i god tid, sier han.

Hold deg oppdatert på skatt og andre privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Byttet bank eller refinansiert? Husk disse fradragene

Nordea spår renteoppgang et halvår tidligere enn Norges Bank har signalisert

Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Over hundre tusen aksjefondsparere betaler en tredjedel av forventet avkastning i gebyrer

Ny analyse viser at nesten hver fjerde boligeier selger med tap