Nordea endrer nå markedsføringen av fond etter press fra Forbrukerrådet

Nordea har frem til nå hevdet at aktiv forvaltning av fond gir høyest avkastning over tid. Det har de ikke dekning for å si, så derfor endres markedsføringen fra nå av. Foto: Wikimedia commons/ Wille Öhgren

I april klaget Forbrukerrådet Nordea inn til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven. Det har resultert i at banken nå endrer sin markedsføring av aktive fond.

I likhet med de fleste andre banker i Norge, selger Nordea to typer aksjefond som markedsføres mot småsparere.

Den ene er billigvarianten, kjent som indeksfond, og såkalte aktivt forvaltede aksjefond.

Sistnevnte type har for Nordeas del i gjennomsnitt fire ganger høyere forvaltningsgebyr enn indeksfondene.

Likevel har banken på generelt grunnlag hevdet at aktivt forvaltede fond er de mest lønnsomme for kunden over tid.

Annonse:


Forbrukerrådet mente Nordea har villedet kundene sine med denne påstanden, og klaget derfor banken inn til Forbrukertilsynet.

– Denne formen for markedsføring kan bidra til å villede forbrukere, og dermed lede pensjonssparingen deres inn i unødvendig dyre fond, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, i en kommentar.

Det udokumenterte budskapet har Nordea gjentatt i uttalelser i media over mange år, men det er deres skriftlige påstander på bankens nettsider Forbrukerrådet klaget inn.

Les også: Nordeas største eier: Kundene bør betale for å ha penger i banken

Nordea endrer sin markedsføring av fond

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket. Foto: John Trygve Tollefsen

Nordea har nå, etter møter med Forbrukertilsynet, gått med på å endre sin markedsføring.

Forbrukerdirektøren er svært glad for at bankkundene nå får bedre muligheter til å ta et opplyst valg hva gjelder deres sparepenger.

— Prisforskjellen på indeksfond og aktivt forvaltede fond er stor, og sparepenger går fort tapt i gebyrer. Derfor er det så viktig at markedsføringen inneholder dokumenterbare påstander, og korrekt informasjon. Vi er glad for at klagen førte frem, og at Nordea fra nå av vil gi sine kunder en mer ærlig fremstilling av sine fond, sier Blyverket.

Den siste tiden har flere banker satt fokus på gebyrer og markedsføring av sine fond.

DNB og Sbanken har senket prisene på sine fond og gått aktivt inn for å markedsføre de rimeligere indeksfondene.

— Vi ser på det som en sunn utvikling i bransjen. Når du investerer pensjonspengene dine i et fond, så forvalter banken på mange måter din fremtidige lykke. Det er et stort ansvar som må tas på alvor. Indeksfond er langt billigere enn aktivt forvaltede fond, og vil i de aller fleste tilfeller være det beste og mest fornuftige alternativet for sparerne. Det viser blant annet to rapporter fra Forbrukerrådet, forteller Blyverket.

Les også: Denne banksjefen kutter nå prisen på over 400 fond

– Vi ser at vi kan være mer nyansert i vår markedsføring av fond

Kommunikasjon- og pressesjef i Nordea, Synne Ekrem. Foto: Nordea

Pengenytt har spurt Nordea om de ikke kan dokumentere sin påstand om at aktivt forvaltede aksjefond er mest lønnsomt for kunden over tid, ettersom de nå endrer markedsføringen.

Sekundært om rådene til kundene har vært drevet av bankens egne økonomiske motiver.

På det svarer kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea slik:

– Vi har et stort og faglig sterkt forvaltningsmiljø her i Nordea, og vi har tro på at vi klarer å skape merverdi for kundene ved aktiv forvaltning. 

– Vi ser at vi kan være mer nyansert i vår markedsføring av fond og har derfor endrer ordlyden i omtalen av våre fond på nett. Vi er fortsatt en aktiv forvalter, men det er opp til kunden å velge hva som passer dem best med tanke på risiko, pris og tidshorisont.

I klagen fra Forbrukerrådet ble det pekt på to andre forhold rundt Nordeas markedsføring av aksjefond til småsparere som var problematiske.

Det ene var at Nordea hevdet at prisen for aktive fond generelt sett kun er «litt høyere» enn for indeksfond, når sannheten er fire ganger så høy.

Det andre var at bankens omtale av aktive fond og indeksfond opplevdes som skjev. Aktive fond fremsto som mer trygt og riktig, mens indeksfond fremsto motsatt.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Aksjefondsforvalter: – Aktiv forvaltning er i gjennomsnitt et tapsprosjekt

DNB innfører nye priser på 18 av sine fond

Stor oversikt: Dette er de billigste indeksfondene

En tredjedel av fondskundene til Odin får nå billigere sparing

Utvider overgangsordning for aksjesparekonto

discoverUrl targetUrl trackingUrl
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.forbrukerradet.no%2Fsiste-nytt%2Fdyre-aksjefond-slar-ikke-billige%2F https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/dyre-aksjefond-slar-ikke-billige/
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpengenytt%2F https://www.facebook.com/pengenytt/
discoverUrltargetUrltrackingUrl
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.forbrukerradet.no%2Fsiste-nytt%2Fdyre-aksjefond-slar-ikke-billige%2Fhttps://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/dyre-aksjefond-slar-ikke-billige/
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpengenytt%2Fhttps://www.facebook.com/pengenytt/
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fonline.adservicemedia.dk%2Fcgi-bin%2Fclick.pl%3Fbid%3D1682171%26%23038%3Bmedia_id%3D58186rel%3Dnofollowhttps://online.adservicemedia.dk/cgi-bin/click.pl?bid=1682171&media_id=58186rel=nofollow
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=%23#
https://aslinkhub.com/?bid=2312553&media_id=97769https://api.heylink.com/tr/clicks/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Faslinkhub.com%2F%3Fbid%3D2312553%26%23038%3Bmedia_id%3D97769
https://aslinkhub.com/?bid=2312554&media_id=97769https://api.heylink.com/tr/clicks/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Faslinkhub.com%2F%3Fbid%3D2312554%26%23038%3Bmedia_id%3D97769
https://aslinkhub.com/?bid=2312548&media_id=97769https://api.heylink.com/tr/clicks/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Faslinkhub.com%2F%3Fbid%3D2312548%26%23038%3Bmedia_id%3D97769
https://aslinkhub.com/?bid=2312551&media_id=97769https://api.heylink.com/tr/clicks/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Faslinkhub.com%2F%3Fbid%3D2312551%26%23038%3Bmedia_id%3D97769
https://aslinkhub.com/?bid=2312557&media_id=97769https://api.heylink.com/tr/clicks/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Faslinkhub.com%2F%3Fbid%3D2312557%26%23038%3Bmedia_id%3D97769
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fnestebank.no%2Flane%2Fhttps://nestebank.no/lane/
https://aslinkhub.com/?bid=2312556&media_id=97769https://api.heylink.com/tr/clicks/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Faslinkhub.com%2F%3Fbid%3D2312556%26%23038%3Bmedia_id%3D97769
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fonline.adservicemedia.dk%2Fcgi-bin%2Fclick.pl%3Fbid%3D41418%26%23038%3Bmedia_id%3D97785%26%23038%3Brel%3Dnofollowhttps://online.adservicemedia.dk/cgi-bin/click.pl?bid=41418&media_id=97785&rel=nofollow
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fonline.adservicemedia.dk%2Fcgi-bin%2Fclick.pl%3Fbid%3D1336849%26%23038%3Bmedia_id%3D58186https://online.adservicemedia.dk/cgi-bin/click.pl?bid=1336849&media_id=58186
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=http%3A%2F%2Fpresse.no%2Fpfu%2Fetiske-regler%2Fvaer-varsom-plakaten%2Fhttp://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/
https://api.heylink.com/tr/discovers/v1/381db5f0-57fe-4122-9e7e-09cf676c57de?targetUrl=https%3A%2F%2Fwedigitize.dk%2Fhttps://wedigitize.dk/