Finansministeren bekrefter at det ikke blir kraftig avgiftsøkning på nye biler fra nyttår

Finansminister Siv Jensen beroliger nå alle som skal kjøpe bil fremover om at det ikke blir kraftig avgiftsøkning fra og med nyttår. Foto: Alexander Helberg/ Flickr.com

Bilbransjen fryktet betydelig avgiftshopp på enkelte modeller fra nyttår. Nå lover Siv Jensen at overgangsordningen for beregninger av bilavgifter videreføres også neste år.

Annonse:


I bilbransjen har det rådet full forvirring om hva nye biler vil koste etter nyttår.

Dette fordi det ikke har vært avklart om den nye EU-standarden for utslippsmålinger, kalt WLTP (Worldwide harmonized Light-duty vehicles Test Procedure), skulle innføres i Norge fra 2019 eller ikke.

WLTP kan nemlig endre grunnlaget for fastsettelsen av norske bilavgifter radikalt, og spesielt for bensin- og dieselbiler.

Bilimportørenes landsforening har tidligere estimert en prisøkning på rundt 10-14 prosent for de mest solgte bilmodellene på det norske markedet, gitt at hele avgiftsøkningen legges over på bilkjøperne.

Finansminister Siv Jensen har tidligere uttalt at det ikke vil komme noen avklaring før neste års statsbudsjett skal besluttes, noe som i praksis betyr desember.

Nå har hun snudd.

Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet nå

Regjeringen utsetter eventuelle avgiftshopp til 2020

I dag bekrefter nemlig finansministeren til VG at regjeringen sløyfer den omstridte avgiftsøkningen i neste års statsbudsjett.

– Det er riktig at regjeringen legger opp til å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP) til 2020, sier Jensen til avisen.

– Vi forstår godt at det har vært stor usikkerhet. Det nye målesystemet kommer, men det er for få biler som er registrert med den nye målemetoden: Det gir stor usikkerhet om konsekvensene, så vi utsetter fra statsbudsjettet i 2019 til 2020, legger hun til.

På spørsmål om det ligger an til avgiftshopp i 2020, svarer finansministeren følgende:

– Vi får nå mer tid til å se på dette og eventuelt foreta justeringer. I følge regjeringsplattformen skal vi ikke legge opp til avgiftsøkninger i budsjettet og det står ved lag. Vi vil uansett ikke være med på en omlegging som gjør at folk som kjøper biler med lave utslipp skal straffes.

Les også: Nå er det slutt på EL- og EK-skilt til nye elbiler. EV-serien tar over

Bilbransjen jubler

Norges Bilbransjeforbund mener nå at fornuften har seiret og at alternativet kunne vært svært dramatisk.

– Meldingen kom ikke et sekund for tidlig, men den kom. Og det er det viktigste, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF), i en pressemelding, og legger til:

– Vi er svært tilfredse med denne løsningen. Slik vi ser det var en videreføring av omregningen til 2020 eneste farbare vei, og vi er glade for at også regjeringen ser dette. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette kunne vært at nybilsalget hadde stupt, tusenvis hadde mistet jobben, CO2 utslippene gått opp.

NBF tar imidlertid forbehold om at forslaget til regjeringen får gjennomslag på Stortinget når statsbudsjettet skal forhandles.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler

Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler

Mer enn 740.000 husholdninger har variabel strømpris. Det koster dem dyrt

Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt