Ny tjeneste skal oppdatere deg om status på veiprosjektene der du kjører

– Nye Veier er først ute i Norge til å bruke Messenger og chatbot-teknologi som informasjonskanal for trafikknyheter, sier Linn Herredsvela, senior kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier. Her står hun foran et flytskjema for chatboten. Foto: Nye Veier

Push-varsling via Messenger, digitale nyhetsbrev og aktiv bruk av sosiale medier skal gjøre det enklere for trafikanter og beboere å holde seg oppdatert under byggefasen på veiprosjekter.

Byggingen av ny E6 mellom Kvål og Melhus påvirker mange, og ifølge utbyggerselskapet Nye Veier har publikum et stort informasjonsbehov.

Selskapet har derfor lansert en digital nyhetstjeneste som skal gi folk en tryggere og mer forutsigbar reise.

Kvål-Melhus er første prosjekt som inngår i varslingstjenesten til Nye Veier. Her fra Hofstad, hvor arbeidet er i gang. Foto: Nye Veier

– Vi ønsker å være der trafikantene er og tilby informasjon på plattformene de bruker til daglig, sier kommunikasjonsrådgiver Linn Herredsvela i Nye Veier i en melding.

Tjenesten er foreløpig et pilotprosjekt knyttet til byggingen av den 7 kilometer lange strekningen mellom Kvål og Melhus, men planen er at den også skal rulles ut på de øvrige veiprosjektene til Nye Veier i Trøndelag.

Undersøkelser viser at forutsigbarhet er viktigere for folk enn antall minutter ekstra reisetid.

God informasjonsflyt i anleggsfasen reduserer dessuten risikoen for ulykker, samt gjør det enklere for trafikantene å planlegge hverdagen sin.

Les også: Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Annonse:


Nyskapende varslingstjeneste

Nye Veier er først ute til å bruke Messenger og chatbot-teknologi som informasjonskanal for trafikknyheter.

Fra prosjektets hjemmeside kan publikum velge å abonnere på push-varsling via Messenger, melde seg på nyhetsbrev og/eller å følge prosjektet på Twitter.

– Vi er spente på hvordan publikum tar imot det nye tilbudet. Vi er først ute i Norge til å benytte Messenger og chatbot-teknologi som informasjonskanal for trafikknyheter, forteller Herredsvela, og legger til:

– Ny teknologi og nye medievaner gjør at folk kommuniserer annerledes enn før. Vi ønsker å være der trafikantene er og tilby informasjon på plattformene de bruker til daglig.

Herredsvela understreker at de etablerte varslingskanalene til Vegtrafikksentralen fortsatt er en viktig kilde til informasjon om akutte trafikkhendelser.

– Vi har et nært samarbeid. Den digitale nyhetstjenesten til Nye Veier skal være et supplement til den lovpålagte trafikkinformasjonen som sendes ut gjennom de etablerte kanalene til Vegtrafikksentralen, sier hun.

– Med den digitale nyhetstjenesten kan vi oppdatere trafikantene på omlegging av trafikken og veistenging. Vi kan også informere om hendelser som ikke nødvendigvis påvirker trafikken, men som likevel har stor betydning for nærmiljøet, avslutter hun.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Fra nyttår innførte Statens vegvesen forhåndsbetaling ved kjøretøykontroller

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Nytt støttetilbud fra Enova: Kjøp elvarebil og få opptil 50.000 kroner