En ny studie har undersøkt hvor tilfredse vi er med bredbåndet vårt. Resultatet viser at mange privatkunder er utilfredse, og at tilfredsheten blant bedriftene er på vei ned.
Digital kommunikasjon blir bare mer og mer viktig, og en stabil og god internettoppkobling er en nødvendighet for folk flest, både hjemme og på jobb.
EPSI Rating har nylig lagt frem resultatene fra sin 15. måling av kundetilfredsheten til bredbåndsleverandørene i Norge.
Målingen i privatmarkedet viser ingen reelle endringer i bredbåndsopplevelsen, og at snittkunden ikke er spesielt fornøyd.
Kundetilfredsheten er fortsatt på svake nivåer, og jevnt over er det mange kunder som føler at de betaler mye for en tjeneste de opplever som ustabil.
– Bredbåndskvaliteten er gjennomgående fortsatt for dårlig, servicenivået som tilbys er for svakt, og mange kunder føler rett og slett at deres internettleverandør ikke er spesielt interesserte i dem som kunder, forteller Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge, i en pressemelding.
Les også: Her er 14 grep du kan gjøre før nyttår for å redusere skatten din i 2021
Saken fortsetter under annonsen:
Bredbånd er en tjeneste vi bare forventer skal fungere
I våre digitale liv har bredbåndet blitt en tjeneste som vi bare forventer skal fungere. Det betyr også at vi sjelden uttrykker begeistring i forhold til internettilgangen.
– På lik linje med tjenester som strøm, vann og avløp er også internettilgangen en tjeneste som brukeren ikke tenker så mye på når det fungerer. Men i det øyeblikket bredbåndet er nede slår fortvilelsen inn, fortsetter Høst.
Bedriftskundene er fortsatt vesentlig mer fornøyde enn privatkundene, men bedriftene er mindre fornøyde nå enn hva de var for ett år siden.
– Til tross for at bredbåndskvaliteten ut til bedriftene holder seg på gode nivåer, er tilbakemeldingen fra bedriftene at leverandørene har blitt mer passive. Færre har blitt fulgt opp tilstrekkelig, og en del bedrifter føler at deres kundeforhold ikke blir godt nok prioritert, forklarer Høst.
Les også: Nå er det enorme prisforskjeller på boliglån
Altibox best, både i privat og bedriftssegmentet
Nok en gang er det Altibox som kan skilte med er de mest fornøyde og lojale bredbåndskundene, både i privat- og bedriftssegmentet.
– Altibox fremstår som en pålitelig bredbåndsaktør med god stabilitet og hastighet. På toppen av det tilbyr Altibox en langt bedre kundeservice enn hovedkonkurrentene, og er jevnt over enklere å ha med å gjøre, sier Høst.
I privatsegmentet har både Telenor, Telia og NextGenTel en kundetilfredshet som ligger under 60. Dette betyr at flertallet av kundene er mer eller mindre misfornøyde.
Fellesnevneren blant kundene deres er at de opplever å få for lite bredbånd for pengene, og at servicenivået er for svakt.
Årets studie baserer seg på drøyt 3000 dybdeintervjuer av privatpersoner og bedrifter rundt om i Norge.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Her er tipsene dersom du frykter at arveavgiften blir gjeninnført
Disse bankene har høyest kundetilfredshet
Brukt elbil kan bli nesten 7000 kroner dyrere