Nå er det slutt på at Skatteetaten sender ut fødselsattesten på papir

Nå får ikke nybakte foreldre lenger fødselsattesten på papir. Illustrasjonsbilde: Pixabay

For barn født etter 3. mai i år blir fødselsattesten erstattet av en digital bekreftelse. Digitaliseringen av attester er en del av moderniseringsarbeidet til Folkeregisteret.

Fødselsattesten, som tidligere har blitt sent ut til nybakte foreldre i posten, er nå erstattet av en digital fødselsbekreftelse i Altinn, melder Skatteetaten.

I fødselsbekreftelsen står det at barnet har blitt registrert med navn og fått tildelt et fødselsnummer i Folkeregisteret.

Den har imidlertid ikke en håndskrevet signatur og ikke noe stempel, som fødselsattesten har.

Annonse:


– Rollen til fødselsattesten i samfunnet er kraftig redusert. Vi blir et stadig mer digitalisert samfunn, og Skatteetaten forventer at den digitale bekreftelsen skal erstatte behovet for fødselsattest på papir i de fleste tilfellene, sier direktør for informasjonsforvaltning i Skatteetaten, Jørn Leonhardsen i en kommentar på egne nettsider.

– Foreldre som trenger fødselsnummeret til barnet for å søke om tjenester som barnehageplass, vil enkelt ha fødselsnummeret tilgjengelig i brevet som kommer i Altinn-innboksen, legger han til.

Les også: Tar sikte på å innføre dobbelt statsborgerskap fra januar 2020

Fortsatt mulig å få fødselsattest på papir

Vil du likevel ha en fødselsattest, finnes det råd:

– Foreldre som trenger fødselsattesten, kan bestille den i Altinn som før. Det er fordi det fremdeles er noen som har behov for en underskrevet attest. Det kan dessutan ta tid for virksomheter å omstille seg til å hente informasjonen elektronisk eller å gjøre seg kjent med den nye bekreftelsen, sier Leonhardsen.

Digitaliseringen av attestar er en del av moderniseringsarbeidet til Folkeregisteret, ifølge Skatteetaten.

– Å skrive ut attester på papir er dyrt og ressurskrevende. Det er ikke bare Skatteetaten som bruker tid og ressurser på å skrive ut attester som nesten ingen har behov for, sier Leonhardsen, og utdyper:

– Innbyggerne må oppbevare attestene eller kopier av dem, eller eventuelt skanne dem. Det slipper de nå.

Etaten mener moderniseringen kan forenkle og effektivisere dialogen med brukerne og kundene i private og offentlige virksomheter som bruker foreldreansvar for å yte en tjeneste.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Foreldre til premature barn får nå utvidet foreldrepengeperiode

Skatteetaten lanserer nå en ny tjeneste for nybakte foreldre

Fra 2019 blir det 20.000 kroner mer i engangsstøtte til nybakte foreldre

Mange vil få betydelig mindre dagpenger med nye regler

Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

Annonse