392 millioner i forsikringssvindel: Mange jukser med skademeldingen

bil gjensidige Svindel med forsikringer avdekkes, illustrasjonbilde. Foyo: Gjensidige.

I 2021 ble det avdekket forsikringssvindel for 392 millioner kroner. 1 av 10 i Nordland har tilpasset forklaringen sin til forsikringsselskapet.

I undersøkelsen Ipsos har gjennomført for Gjensidige innrømmer fem prosent i Nordland at de har plusset på for mye på en skademelding til forsikringsselskapet sitt. 11 prosent svarer at de har tilpasset forklaringen for å øke sannsynligheten for å få dekket skaden.

– Dette er dessverre ikke overraskende. Derfor er det viktig å fortsette det holdningsskapende arbeidet for å begrense samfunnsproblemet forsikringssvindel mest mulig, sier utredersjef Vera Sønsthagen i Gjensidige.

– 11 prosent tilsvarer faktisk rundt 26 000 nordlendinger som har tilpasset forklaringen sin. Dette er noe annet enn å kjenne vilkårene og vite hvilke rettigheter man har. Jeg tror de fleste forstår at skademeldingen skal fortelle hva som har skjedd, og at eventuelle «tilpasninger» er juks, sier Sønsthagen.

De unge har størst tilbøyelighet for å tilpasse forklaringen. På landsbasis svarer hele 25 prosent i alderen 18-29 år at dette har hendt.

Rekordhøye gjennomsnittsbeløp

I 2021 ble det avdekket forsikringssvindel for til sammen 392 millioner kroner. Mindre reiseaktivitet på grunn av koronaepidemien og dermed nedgang i reisesvindel, er ifølge Finans Norge årsaken til at det ble avdekket noe mindre forsikringssvindel i fjor sammenlignet med året før.

De fleste svindelsakene gjelder skadeforsikring, med bil på toppen etterfulgt av innbo og reiseforsikring. Erstatningsbeløpene er derimot høyest i liv- og uføreforsikringer og utgjør over halvparten av den totale svindelsummen, melder Finans Norge. Gjennomsnittsbeløpet på syke- og uføreforsikringer er på hele 1,9 millioner kroner, høyere enn noen gang før.

Forsikringssvindel får konsekvenser

– Forsikringssvindel kan få store konsekvenser. Selv lave summer kan gi ubetinget fengsel, forteller Sønsthagen. Hun er klar på at forsikringssvindlerne tar en stor risiko.

– Vi jobber veldig aktivt med å avdekke forsikringssvindel, og har som hovedregel at vi anmelder svindelen til politiet. Konsekvensene av å tilpasse en skademelding er altså noe svindlerne tar med seg resten av livet, og en god del av svindlerne er nokså unge, sier utredersjefen.