Snart kan du bruke fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning til å identifisere deg når du handler på nett

Mastercard Identity Check, som lar deg godkjenne digitale betalinger med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, innføres fra og med april 2019. Foto: Mastercard Norge

Mastercard vil innføre såkalt biometrisk verifisering for digitale betalinger. Fordelene er mange.

Mastercard kunngjorde i dag at forbrukere vil få muligheten til å bruke biometrisk verifisering, som fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning, til å identifisere seg når de handler og betaler med Mastercard.

Det betyr at alle banker som utsender Mastercard kort vil kunne tilby identifisering med biometri for passord. Dette vil fungere på enheter som kan lese av/gjenkjenne fingeravtrykk og/eller ansikt.

Etter planen vil denne godkjenningsløsningen, som heter Mastercard Identity Check, innføres fra og med april 2019.

Dette skiftet til biometri er del av Mastercards strategiske satsning for å hjelpe banker, forhandlere og partnere med å forhindre svindel og forbedre brukeropplevelsen i det digitale miljøet, skriver selskapet i en melding.

I tillegg til at biometri både er sikrere og raskere enn det som finnes i dag, kan biometriske løsninger senke avbruddsfrekvensen med opptil 70 prosent sammenlignet med andre verifiseringsmetoder.

Les også: Den nye generasjonen bankkort tar av

Ønsket av både forbrukere og banker

Den økte tilgjengeligheten av biometrisk teknologi på nettbrett og mobil har vist at det er en klar preferanse for denne type løsninger.

I en undersøkelse, som Mastercard har gjennomført sammen med Oxford University, svarer nemlig 93 prosent av forbrukere at de foretrekker biometri fremfor passord når de skal logge inn og utføre betalinger.

Annonse:


Undersøkelsen viser også at 92 prosent av fagfolk som leverer banktjenester ønsker å tilby biometriske løsninger.

– Vi lever i en digital verden hvor betalingsreisen er i endring. Mastercard jobber for å møte morgendagens utfordringer ved å tilby sikre og enkle betalingsløsninger gjennom å ta i bruk biometrisk teknologi. Slik jobber vi kontinuerlig for å forbedre handleopplevelsen og å møte forventningene til kundene våre, sier Inge Kjønnøy, talsperson for Mastercard Norge.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Regjeringen vil stanse utbetalinger av Nav-penger til etterlyste personer på rømmen

Dette betalingsmiddelet kan ta over når kontantene forsvinner

Digitaliseringen i bankene: – Vi kan ikke løpe fra kundene

Stor test: Her er kortene som gir deg størst rabatt på drivstoff

Valutafelle lurer nordmenn på ferie for én milliard kroner