To av fem nordmenn bytter telefon på grunn av batteriet: Ny «tidsmaskin» tester levetiden

oneplus Dette er en av "tidsmaskinene" som skal teste batterienes levetid. Foto: OnePlus.

I en undersøkelse gjennomført av OnePoll, på vegne av mobilselskapet OnePlus, kommer det frem at dårlig batteritid er hovedgrunnen for at nordmenn kjøper seg en ny telefon. Nå har OnePlus bygget en interaktiv tidsmaskin som skal teste mobilens batteritid.

Undersøkelsen viser at elektroniske produkter blir byttet ut hvert andre til tredje år, hvor 33 prosent oppgir at årsaken er fordi de ønsker å unne seg noe nytt. Den aller vanligste årsaken ser imidlertid ut til å være forverring av batteritiden (38%), etterfulgt av riper eller sprukken skjerm (17%) og apper som går for tregt eller ønsket om en ny modell (10%).

Gjennomsnittlig merker nordmenn en nedgang i batteriets ytelse allerede etter 12 måneder, noe som resulterer i totalt 40 nye telefoner i løpet av en gjennomsnittlig levetid. 18 prosent av alle nordmenn innrømmer også at de har mer enn tre ubrukte telefoner gjemt bort i skap og skuffer i hjemmet.

Bruk av tidsmaskin

For å teste langsiktigheten i telefonene har OnePlus bygget en interaktiv tidsmaskin i samarbeid med designatelieret Studio Job. Der er det brukt fire teststasjoner som er bygget for å kunstig aldre OnePlus 11 med fire år.

På den første stasjonen i tidsmaskinen brukes det robotfingre som konstant trykker på skjermen, og scroller like mye som et normalt menneske gjør i løpet av fire år. Dette viser hvordan enheten forblir rask, smidig og uten lagg.

Den andre teststasjonen etterligner fire år med programvareoppdateringer, med telefonen plassert på et transportbånd som får en ny oppdatering hver gang det blir fullført en syklus på beltet.

Tredje teststasjon viser 44 apper som åpnes og lukkes kontinuerlig, for å demonstrere OnePlus 11s jevne ytelse.

Den siste stasjonen setter batteriet på prøve ved å konstant lade og lade ut telefonen gjennom bruk av et stort batteri. Det viser seg at OnePlus 11s batteri kan støtte opptil 1600 ladesykluser, som tilsvarer opp til 4 års daglig ladning.

Kortsiktig glede

For selv om mange er opptatt av å skaffe seg de nyeste modellene og tilbehørene, oppleves dette som en kortsiktig glede. Ifølge undersøkelsen er flere opptatt av at økonomien er i balanse, og at planeten blir tatt vare på. 39 prosent av alle nordmenn ønsker å redusere sitt karbonavtrykk – som er lettere å gjøre dersom man bruker de elektroniske produktene over lengre tid.

Dersom alle i Europa bruker mobiltelefonen sin i et ekstra år, vil vi ifølge European Environmental Bureau, kunne spare like mye karbon innssen 2030, som om man fjerner to tonn biler fra veiene. Om vi holder på telefonen enda ett år til, vil det kunne resultere i at vi årlig sparer 4 millioner tonn utslipp.

– Det vil alltid være av interesse å ha de nyeste produktene, men det er viktigere enn noensinne at hverdagsteknologi, inkludert smarttelefoner, tåler lengre brukstid. Det er to hovedfaktorer som må tas i betraktning når man kjøper en ny telefon batteritid og oppdateringer av programvare, sier Celina Shi, Chief Marketing Officer i OnePlus for Europa og avslutter:

– Vi har designet OnePlus 11 spesifikt for å utfordre trangen til å oppgradere før man må. Med et batteri som er testet for å vare i opptil fire år, og en garanti på at programvaren oppdateres de neste fire årene, vil telefonen fortsette å være rask og smidig i mange år.