Ny undersøkelse: Sbanken slår Netflix på innovasjon

sbanken Christina Tracht og Cecilie Andersen i Sbanken. Foto: Cecilie Bannow.

Sbanken sanker flest poeng totalt, og vinner kategorien for digitale innovasjoner foran både Netflix og finn.no. Det viser en fersk innovasjonsmåling gjennomført av Norges Handelshøyskole.

Norsk Innovasjonsindeks er en årlig måling fra Norges Handelshøyskole og verdens eneste kundebaserte rangering av innovative virksomheter.

Virksomhetene rangeres av kundene sine. Sbanken får bedre score i alle kategorier i 2021, sammenlignet med 2020. Internasjonale giganter som Netflix, IKEA og Toyota samler langt færre poeng.

– Dette er kjempegøy! Sbanken har vært en utfordrer og annerledesbank siden vi kom inn på det norske bankmarkedet, og da er innovasjon nøkkelen til å lykkes. Vi må hele tiden ligge et hestehode foran konkurrentene ved å forstå kundeadferd og kundebehov for å holde kundene fornøyd og kapre nye markedsandeler. Det viser resultatene at vi lykkes med sier daglig leder i Sbanken, Øyvind Thomassen.

Sbanken sanker flest poeng totalt, vinner kategorien for digitale innovasjoner for andre år på rad, tar en tredjeplass på kommersielle innovasjoner og en sjetteplass på sosiale innovasjoner.

Mennesker og roboter

– Topplasseringen er resultatet av laginnsats og vår sterke kundekultur. Hele Sbanken-laget har god grunn til å være stolte når vi etter knallgode resultater i 2020 klarer å prestere enda bedre i kundenes øyne i 2021. Nettopp det at denne indeksen speiler kundenes oppfatning gjør at den henger høyt for oss sier Thomassen

I 2021 ble blant annet Sbanken sin «Sparerobot» godkjent som autorisert finansiell robotrådgiver, som gjorde banken til en av de første i verden med et slikt produkt. I NHHs indeks er Sbanken eneste selskap fra finansbransjen inne på topp fem i kategorien digitale innovasjoner og topp ti i kategoriene sosiale og kommersielle innovasjoner.

– Det er et godt eksempel på hvordan vi jobber. Mulighetene innen robotrådgivning er nærmest ubegrensede og vi jobber kontinuerlig med å forbedre løsningen. Innovasjon handler ikke alltid om å bryte lydmuren, det er også avgjørende med stadige forbedringer på de produktene og tjenestene vi allerede tilbyr avslutter Thomassen.

Dyktige virksomheter er dyktige under vanskelige vilkår

Professor Tor W. Andreassen leder arbeidet med Norsk innovasjonsindeks ved NHH. Han fremhever at det er en prestasjon på være på topp ti-listen innenfor de tre innovasjonskategoriene kommersielle, digitale, og sosiale innovasjoner – samtidig.

– Det er kundene som er dommerne og kun fire bedrifter av totalt 90 presterer i toppen på tvers av de ulike kategoriene. Sbanken har vært blant de høyest rangerte selskapene i alle år i denne kåringen. Da er det ikke snakk om tilfeldigheter, men resultatet av innsats over tid. Det er stor forskjell på panikk-innovasjoner på grunn av pandemien, og strategiske innovasjoner som skal posisjonere virksomheten for fremtiden. Min vurdering er at Sbanken faller i kategorien av dyktige virksomheter som også er dyktige under vanskelige vilkår som for eksempel en pandemi sier Andreassen.

Professoren peker på at det for to av indeksene – kommersiell og sosial innovasjon – er det en underliggende negativ trend fra allerede lave tall, som er problematisk for bedriftene det gjelder.

– Her skiller Sbanken seg ut, ved å være blant de få som har en fremgang i disse kategoriene 2021. På generell basis vil jeg si at her har norske bedrifter behov for å satse mye mer, hvis det ikke skal få negative forretningsmessige konsekvenser på sikt.