Forbrukerrådet refser ungdomsabonnementene til Telia og Telenor

Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener at gratis strømming av musikk i mobilabonnementet har uheldige konsekvenser. Foto: Ole Walter Jacobsen

Forbrukerrådet sendte i går et brev til både Telia og Telenor med kritikk av mobilabonnementene Telia Smart Ung og Telenor Yng.

Bakgrunnen for dette er teleselskapene har innført gratis strømming av musikk fra utvalgte tilbydere, slik som Spotify og Tidal, i nevnte ungdomsabonnement.

Forbrukerrådet mener det gjøres for å tilsløre små og dyre datapakker, og at selskapene heller bør gi kundene mer data til en fornuftig pris.

Ett av argumentene mot denne «pakkeløsningen» er at selskapene favoriserer noen tjenester og typer trafikk.

– Vi er ikke tjent med at mobilselskapene legger føringer for hvilke tjenester som lykkes på nett. Dette er skadelig for både brukernes valgfrihet og utviklingen av nye tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til egne nettsider.

Forbrukerrådet oppfordrer selskapene til å heller møte økt etterspørsel med større og rimeligere pakker.

– Det er vanskelig å skjønne hvorfor du får ubegrensede datapakker for 250 kroner per måned i Finland, mens du i Norge avspises med én eller to gigabit til samme pris dersom du har Telenor Yng eller Telia Smart Ung, sier han videre.

Les også: Her er tipsene dersom du frykter at arveavgiften blir gjeninnført

Øker byttebarrierene og låser kundene 

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vurderer nå om Telenor Yng «Music Freedom» er i tråd med retningslinjene for nettnøytralitet.

– Vi håper Nkom ser at vi ikke tjent med at internettilbydere styrer hvem som skal lykkes på nett og hvilke tjenester vi foretrekker. Selskapene bør tilby datatrafikk og la kundene selv velge hvordan de vil bruke denne, sier Myrstad, og legger til:

– I Portugal ser vi hvor galt det kan gå; der har operatørene valgt ut hvilke sosiale medier kundene skal bruke, hvem de skal strømme film og musikk fra, og hvilken epost du skal benytte. Dit vil vi ikke.

Annonse:

Forbrukerrådet mener dessuten at gratis tilleggstjenester tilslører prisbildet i markedet for mobilabonnement, samt vanskeliggjør prissammenligning mellom de ulike abonnementene.

Slike tjenester kan også øke byttebarrierene og låse kundene til en leverandør.

Når det skjer i et marked hvor Telia og Telenor kontrollerer over 90 prosent av sluttbrukermarkedet, forsterkes den negative effekten av innlåsing, mener Forbrukerrådet.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Ny lov skal forhindre oss å havne i «luksusfellen»

Kommunen kan stikke av med din IPS dersom du blir syk

Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil

15.000 elever unnlot å søke på stipend de har rett på

Slik investerer du i Bitcoin