Ekstrem økning i salget av strømsparende produkter de siste månedene

klarna Klarna. Foto: Klarna.

Mens salget av tetningslister økte hele 334 prosent i desember og januar, har de til tider svært høye strømprisene også ført til en kraftig økning i nettsalget av varmetepper, peiser, Glava og ved.

Det viser fersk salgsstatistikk fra betalings- og shoppingløsningen Klarna, som blir benyttet av mer enn 12 000 norske nettbutikker.

– Det er sjelden vi ser så store økninger i salget fra ett år til et annet som vi har sett fra vinteren i 2020/2021 til årets vinter. Det er helt tydelig at nordmenn har gått mann av huse både for å holde utgiftene til strøm nede ved å isolere boligen sin og holde varmen uten å varme opp hele huset, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Salgsøkninger på 100-200 prosent på flere enkeltprodukter

Sammenlignet med desember 2020 og januar 2021 økte salget av en rekke strømsparende produkter gjennom Klarna voldsomt i vinter. Listen består også av produkter som gir varme et sted, som lar deg slippe å bruke strøm på å varme opp hele huset like mye (som varmeteppe og fotvarmer.)

  • Salget av tetningslister økte sin andel i kategorien hus og hage på nett med hele 334 prosent. Glava økte tilsvarende i samme periode med hele 205 prosent.
  • Peissalget på nett i desember og januar gikk opp hele 188 prosent. Vedsalget økte også med 99 prosent.
  • Mens salget av fotvarmere økte 168 prosent sammenlignet med samme periode forrige vinter, gikk også salget av varmetepper på nett opp med 161 prosent.

Professor: Høye strømpriser bidrar til flere positive enøk-tiltak

Ifølge professor i markedsføring ved Institutt for teknologi ved Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, kan de høye strømprisene i vinter føre til noe positivt, at flere nordmenn investerte i produkter som på sikt vil spare dem strøm og bidra til å redusere det totale strømforbruket i husholdningen også neste år.

– Verdien av å kjøpe tetningslister og isolasjon for å spare strøm øker med høyere strømpriser. Med lave strømpriser oppleves ikke verdien av disse produktene som like høy. Derfor kan de til tider ekstremt høye strømprisene i Norge i vinter ha fått flere nordmenn til å investere i enøk-produkter som også neste år bidrar til at de får en lavere strømregning.  Det kommer med andre ord noe positivt ut av noe en som mange har opplevd som negativt, som sannsynligvis ikke hadde skjedd i samme omfang og like raskt uten høye strømpriser, sier Fagerstrøm.

Selv om den overordnede trenden er klar, har enkelte strømsparende produkter ikke hatt den samme positive salgsutviklingen. Mens koblingsur økte med bare 10 prosent i perioden, var andelen nordmenn som kjøpte varmepumpe på nett faktisk marginalt lavere enn i samme periode forrige vinter (- 14 %).